Malaysia Tanah Airku....

August 04, 2011

UniFi servis centre memang bangsat......



Assalamualaikum w.b.t..... rasanya belum terlambat untuk mengucapkan selamat berpuasa pada semua umat islam.....hari ni tengok pada tajuk memang saya tengah angin satu badan, rasanya pahala puasa pun dah berkurang....gara-gara servis UniFi yang amat buruk sekali.

Sebelum ni saya melanggan pakej streamyx... dan pada satu hari ,saya dihampiri oleh jurujual TM yang manis kata-katanya....sedang mempromosikan pakej UniFi yang dikatakan amat hebat itu....

Saya bertanya satu soalan sahaja ...adakah saya akan menghadapi masaalah sekiranya saya bertukar dari pakej streamyx ke UniFi....jawap jurujual UniFi tu, memang tiada masalah semuanya akan dilakukan secara automatik kerana UniFi dan streamyx dalam Syarikat yang sama...

Saya bertanya begitu kerana saya memang malas hendak pergi ke TM point lagipun saya selalu bertugas luar kawasan...Dulupun, pada masa permohonan talian telefon dan streamyx, saya memohon tanpa pergi ke TM Point, apatah lagi di zaman internet yang serba canggih ni....pasti semuanya mudah bukan...

Di pendekkan cerita, pada hari ditetapkan, maka kontraktor pemasangan UniFi telah membuat pemasangan unit UniFi di rumah saya, nampak nya mereka memang profesional dan menyenangkan hati saya....malah semuanya sistem UniFi telah diset untuk saya, saya hanya perlu melayar internet dan menonton tv sahaja....Pemasangan UniFi mereka memang kemas dan cantik....5 bintang untuk servis UniFi mereka....

Pada hari kedua, pula masalah mula timbul, talian streamyx saya masih belum dipotong. Saya segera menelefon TM di talian 100, dan mengikut operator TM, saya perlu mendail talian 1 300 88 1221(TM UniFi Centre)...dan bermulalah , hari-hari yang tak berapa menyenangkan saya.

Dari hari Isnin sehinggalah hari khamis dari pagi hingga ke petang puas saya mendail talian tersebut , tetapi ia hanya dijawab oleh mesin..."tekan satu untuk bahasa malaysia...maaf, semua pegawai kami sedang sibuk.....bla...bla..bla...."

Dan pada hari ini saya menelefon terus kepada jurujual UniFi tersebut, dan jawapannya amat menyakitkan hati.....

Jurujual : Cubalah telefon TM UniFi centre...

Saya : Sudah, saya dah dail dari hari isnin sehingga hari ini lansung tiada jawapan....

Jurujual : oh talian tersebut ada masalah, memang dijawap oleh mesin sahaja...

Saya : What..? Selama ini TM UniFi Centre ini tak wujudlah?

Jurujual : Wujud, tetapi memang sekarang tidak boleh buat panggilan, mungkin tak cukup kakitangan....?

Saya : Habis tu yang awak suruh saya bersusah-payah, macam orang bodoh, buat call tu buat apa...?

Jurujual : hehehehe

Saya : Gelak, pulak, masa nak promote UniFi hari tu macam-macam awak cakapkan....

Jurujual : macamnilah Encik, saya ta boleh buat apa-apa... Encik, boleh pergi ke TM Point yang berhampiran....

Saya : Haiii...hari tu cakap semuanya automatik, semuanya ok, tak payah susah-susah..UniFi, yang terbaik....takpalah terima kasih banyak atas pembohongan anda... ?

Dan saya pun meletakkan telefon.....hilang satu markah, puasa saya lagi...

Saya, masih dalam mode tidak puas hati, lalu terus mendail talian 100, (saya puji dari dahulu talian 100 ni memang cepat mendapat jawapannya)...

Saya : hello, saya hendak bertanya kenapa, talian steamyx saya masih tidak dipotong.

Operator : Encik kena telefon UniFi Center ...

Saya : Saya dah dail dari hari isnin lagi sampai hari ni tiada jawapan...lagipun saya dapat tahu yang UniFi center tu hanya ada answering mesin sahaja....

Operator : Macam tu, Encik boleh hantar email kepada pihak UniFi...

Saya : dah hantar pun masih tiada jawapan....

Operator : Kalau begitu Encik kena pergi ke TM Point yang terdekat....

Saya : Kalau macam ni jawapannya, terima kasih ajelah....saya ingat semuanya automatik, macam dijanjikan....senang berurusan...kalau kena pergi TM Point juga baik dari awal lagi saya pi...buat sendiri...terima kasihhhh...!!!!

Sekali lagi saya meletakkan telefon dengan perasaan amat marah....dan berkurang lah pahala puasa saya lagi....

Apalah hendak jadi TM ni...tak tahulah apa tindakan yang mereka akan ambil untuk mengatasi masalah ini...awal-awal lagi UniFi dah buat saya pening.....dan bila saya google pasal UniFi, banyak pulak feedback negatif & masalah yang timbul kat situ....emm nampaknya saya rasa sebelum hendak langgan apa-apa benda pun kena pi google kat internet, nak tahu apa feedback pengunjung pada sesuatu produk...kalau banyak yang kata ok....maka bolehlah produk itu dipertimbangkan...

Dan catatan saya hari ini merupakan salah satu feedback negatif untuk UniFi bagi tambahan rujukan pada produk gemilang UniFi (kononnya..lah..)..Difikir-fikirkan kenapa lah saya pi tukar Pakej Streamyx tu, sebab selama ini, Streamyx ni, dah mula memberi khidmat terbaik pada saya....

"Exprience the all new high speedbroaband lifestyle" pun tak guna kalau tahap servis macam line jaring satu masa dahulu...

antara link UniFi negatif :

Indah khabar dari rupa

Teruknya

Blogger Kecewa

lain-lain cari sendiri...di forum lagi banyak terutama di lowyat net forum... ;-)


p/s: Sakit hati...Sakit hati......UniFi...TM...UniFi, cukup bulan takkan aku nak bayar 2 bil sekali.....nampaknya kena juga pergi TM Point, secara manual... ;-(

11 comments:

IeDa said...

kesian. mmg sakit hati. sy pon penah ada pengalaman dapat 2 bil stremyx dr TM.. mmg puas la nk cancel lg 1 bil tu.. siap buat report lg. siap pegi mengamuk dkt centre. padan muka dorang. kehkeh

zaumila said...

yaaa...kadang-kadang mereka buat kita macam orang bodoh...ni bukan pelanggan di dahulukan

kak lang said...

camtu ke, bru nk tukar unifi..klu camtu kena fkir balik la nk tukar ke tidak...

de_kerinchi said...

ieda - bukan apa kalau diorang cakap terus-terang kan senang...

zaumila - ya memang diorang tak hargai pelanggan..mana tah misi koperat diaorang...

kak lang - saya dah terlanjur langgan Unifi...servis diorang memnag teruk...xcaya cuba google...dia orang promote pakej baru tetapi kakitangan tidak cukup...ini bukan alasn untuk tidak beri perkhidmatan yang memuaskan...habis tu kenapa jual...

MrsQiesh ♕ said...

biasalah tu.. tapi time my mom daftar unifi semua ok jer... line streamyx pun dah potong tak sampai seminggu.. mungkin lain promoter lain cara kot...

zareliqa afiqa said...

huhuhu..bace entry ni jadi takut nak tukar yg lain.Pakai jela streamyx ni.hihi,lagipun da cukup laju da ni..:)

Unknown said...

I pakai streamyx wifi ok jer laju jer....

Anonymous said...

bukan nak kata apa, hangpa2 semua tak tau flow, ingat request sesuatu main mintak ja ka? main petik jari ja ka? unifi/TM pun ada procedure paling busuk pon 3-7 hari berkerja..saya keja sana tau lah..takyah la nak komen buruk2 kalau tak tau flow/proses..buat gelabah..fahami dahulu, jgn ingat customer alwez right, walhal cust dont know anything..fikir2 kan..

de_kerinchi said...

anonymous...kenapa xkasi nama mari berbahas cara berilmiah sikit...macamlah ikut prosedur sangat...kalau ikut prosedur xlah jadi camni..mesti teratur..dan profesional....

dah telefon service center pun xleh dapat, tu namanya prosedur ker?...kononnya 3-7 hari bekerja bolehh settle...tu prosedur hanya diguna pakai pada tahun 2012, bukan tahun sebelumnya...kalau nak tahu saya hanya dihubungi oleh pihak unifi setelah satu tahun melanggan...prosedur ke tu?....bukti ..? saya cakap ikut fact bukan tuduhan...kan ada email aduan unifi..email aduan saya pun bertarikh pra sejarah.dan jawapan diterima adalah menunjukkan kan tarikh yang diluar(luarbiasa) prosedur yang nyatakan..... ;-), .... satu lagi, pengakuan kelemahan unifi pun dari pihak tm sendiri...jadi jangan nak cerita pasal prosedur, kalau xtahu cerita asal ya...

lagi satu apapun terjadi seorang pemilik perniagaan yang sukses memang mengakui "pelanggan adalah segalanya"....yang tak pratik adalah perkerja yang di gaji mereka sahaja...sebab ada perasaan bisness ni bukan aku yang punya...teguran pelanggan untuk kebaikan unifi juga...jadi renung-renungkanlah yer...

nana said...

selalu nya kalau streamyx tak auto terminate berpunca dari kesilapan reseller/customer sendiri... sbb time register unifi ade 1 bhgn perlu ditanda sekiranya mahu auto terminate. sekiranya reseller/customer tidak menanda bahagian tersebut, customer hendak lah terminate di mana2 tmpoint yang berdekatan. Unifi Center hanya menjalankan mengikut apa yang telah di key in oleh reseller. sebaiknya jika berlaku hal sedemikian, cuba refer dengan reseller dulu, tp kalo reseller memberi jwpn yg kurang memberangsangkan, refer pada call center n perlu diingatkan unifi center ade 2 talian 1300881221 (untuk teknikal & acc service) dan 1300881222 (product & sales) ...untuk masalah begini kena call 1300881222 untuk complain on reseller sbb reseller yang key in detail customer, unifi center hanya melakukan mengikut ape yg ade dalam sistem.Bila dah complain, akan diberi report number dimana pihak unifi akan investigate semula samada kesilapan berpunca dari reseller/customer, mereka akan check semula borang yang diisi customer masa mula2 register dulu. maaf jika ade yg tersinggung dengan kata2 sy... sy cuma menyampaikan ape yg saya tahu melalui pengalaman sy sbg reseller unifi

Anonymous said...

Salam sejahtera dan saya tumpang lalu nak kasik pandangan pasal TM Unifi...

Saya pernah jadik pelanggan Unifi...pengalaman saya:

1.) Dijanjikan pakej akses percuma ke rangkaian Hyppflix (811- kalau x salah). Rangkaian tu ada salam hypptv dan menjanjikan tontonan 75 movie secara percuma (setiap bulan TM akan menggantikan 5 movie baru beserta 70 movie asal). Masa tu saya langgan tu TM UNIFIp tengah buat promosi. Hasilnya?? Semua tawaran tu saya tak dapat pun. Bila saya call tanya centre (berpuluh-puluh kali saya call..seriously) semuanya x boleh settlekan masalah saya...tak amanah dalam menunaikan janji....bagus..

2.) Telephone yg diberikan kepada saya x boleh digunakan. Dah call centre and complain....berkali-kali. Xde siapa pun yg datang utk periksa kenapa phone ni tak boleh digunakan....2 thumbs up..

3.) Bill Unifi - saya terpaksa call mereka berkali-kali just utk request bill. Bukannya physical bill pun....online jer....selepas dah 3 bulan lebih pakai dan selepas berkali-kali100 call barulah dapat bill. By the time dapat bill memang banyak gilalah kena bayar....hebat..

4.) First 3 months line dia memang bagus. Saya siap kasik tabik spring lagi. Dan selepas pada tempoh tu yg ada cuma 2-3minggu yg penuh dgn mimpi2 ngeri....

5.) Selepas merasakan contract 2 tahun yg ditawarkan oleh pihak TM tidak lagi dapat saya patuhi atas sebab2 point 1 sehingga 4, dan masalah bukan ditimbulkan oleh saya, maka saya pun ke TMPoint utk mohon penyelesaian, sekiranya ada. Setelah panjang lebar saya menyatakan masalah saya, saya telah ditanya kembali oleh pegawai tersebut "..jadi encik nak bayar bil atau nak terminate contract?"...bayangkan kekecewaan saya yg teramat sangat dgn respons yg diterima. Bukan nak settle problem pun... Menyaksikan sikap yg sedemikian rupa, dicampur pulak dgn sikap2 yg berulang kali saya dengar dan alami dengan call centre, saya pun decide nak terminate lah.... Dengan wajah yg sangat2 bersahaja dia reply "..nanti bill terakhir encik sampai cik kena bayar bil akhir dan juga bayar penalty RM500".... Saya yg kecewa dan ralat bertanyakan kembali kenapa saya harus membayar penalti walhal masalah ditimbulkan oleh pihak TM/UNIFI/EJEN/PIHAK2 CONTRACTOR BERWAJIB? Guess what..jawapan yg dia kasik memang best in the world lah.. "sebab encik terminate dalam tempoh kurang dari 2 tahun, walau apa sebab sekali pun encik kena bayar duit penalti tu.....".........marvellous...

Hebatkan tuan2/puan2???....

So...Wawasan 2020? Negara maju? .....erm...good luck Malaysian...you gonna need it.....

Blog Widget by LinkWithin