Malaysia Tanah Airku....

December 20, 2016

MISTIK ALAM DUNIA : Perjalan Rohani



SIRI 1 

Masih ku ingat, semasa membuat pemeriksaan kesihatan di Tung Shin Hospital, Di Jalan Pudu , K. Lumpur. Hasil pemeriksaan doktor hampir 90% ujian adalah positif, Cuma ada yang menghairankan di dalam paru-paru ku penuh kabus seakan-akan asap. Sudah pastinya soalan pertama yang ditanya oleh Puan doktor adalah, “Adakah aku merokok?”. Sudah pasti jawab ku, “Tidak puan Doktor”, kerana aku tidak merokok sejak dari zaman sekolah lagi. Itu yang menimbulkan pertanyaan pelik yang tidak dapat disimpulkan oleh puan doktor pada hari itu.

Aku kembali bertugas seperti biasa, tanpa menghiraukan kesimpulan pelik, hasil pemeriksaan kesihatan tersebut. Hari-hari berikutnya ku lalui, rutin kehidupan, mencari rezeki seperti biasa. Sehinggalah pada satu hari aku bangun dari tidur, terasa amat sakit dan berat pada pinggang ku. Terasa sukar untuk bangun. Yang peliknya sesudah bangun dan berdiri aku tidak merasa apa-apa kesakitan. Cuma apabila kembali ke posisi duduk atau baring amatlah payah untuk aku bangun kembali, malahan terasa amat sakit sekali.


Kesakitan ini, memaksa aku untuk membuat pemeriksaan di klinik kerajaan dan aku terus dirujuk kepada pakar untuk pemeriksaan lanjut. Dalam fikiran ku, pelbagai andaian buruk berputar-putar mencari jawapan. Yang paling ku takuti.... " kerosakan buah pinggang....!!!"


Dipendekkan cerita hampir satu tahun aku berulang-alik ke klinik kerajaan membuat pemeriksaan. Pelbagai pemeriksaan telah dijalankan. Darah dan urin ku, diambil beberapa kali untuk dikaji, pemeriksaan X-ray juga diambil hampir dua kali. Ubat-ubatan juga sudah lali ku telan. Akibat dari masa yang lama, kesakitan yang ku alami menjadi semakin sebati, menyebabkan aku mampu menyerap rasa sakit di pinggang ku. Aku masih susah dan sukar untuk melakukan ibadah solat, kadang-kadang hampir merangkak untuk bangun dari sujud, “ Ya-Allah inikah ujian mu ….Ampun kan Aku Ya- Allah”. 

Akhirnya, setelah satu tahun, kesimpulannya...aku dikejutkan dengan keputusan pemeriksaan dari klinik kerajaan, mengatakan aku tidak menghadapi apa-apa masaalah kesihatan. Aku merasa sungguh pelik dengan keputusan itu, aku memang sakit, teramat sakit, tetapi Doktor kerajaan tidak mengesahkan aku sakit…gila kah aku…?. 

Dalam kebingungan aku disapa oleh salah seorang dari seorang doktor perawat, berbangsa melayu. Beliau mengsyorkan aku untuk cuba membuat rawatan cara islam. Aku, masih tidak mengendahkan saranan doktor tersebut, dan berkerja seperti biasa. Kemungkinan disebabkan masa yang lama, menyebabkan sakit di pinggang ku telah pulih seperti biasa secara semulajadi. 

Aku teramat bersyukur kerana telah pulih seperti biasa…..aku menggangap ini semua ujian dari Allah s.w.t…dan sebagai penebus dosa-dosa kecil ku…. 

Bersambung..... 

p/s :Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah”. (QS. Al-Hadid : 22)

8 comments:

Anonymous said...

Simply want to say your article is as astonishing.
The clarity in your submit is simply great and that i could assume you are an expert in this subject.
Well with your permission let me to take hold of your
RSS feed to keep updated with impending post.
Thank you 1,000,000 and please keep up the gratifying work.


My web page: site official

Anonymous said...

I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog.
Is this a paid theme or did you modify it yourself? Anyway keep up
the nice quality writing, it is rare to see a
nice blog like this one these days.

Anonymous said...

I'm amazed, I must say. Seldom do I come across a blog that's equally educative
and interesting, and let me tell you, you've hit the nail on the head.
The problem is an issue that not enough people are speaking intelligently
about. I'm very happy that I came across this during my search for something
relating to this.

Anonymous said...

It's actually a great and useful piece of info. I'm happy that you simply shared this helpful info with us.
Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

Anonymous said...

I have been exploring for a little bit for any high quality articles or blog posts in this kind of
house . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site.

Reading this information So i am happy to exhibit that
I have an incredibly good uncanny feeling I came upon just what
I needed. I so much undoubtedly will make certain to do
not fail to remember this web site and provides it a look regularly.

Anonymous said...

whoah this weblog is fantastic i really like reading your articles.
Keep up the good work! You realize, a lot of persons are looking round for this information,
you could aid them greatly.

Anonymous said...

Pretty! This has been an incredibly wonderful post.
Many thanks for supplying these details.

Anonymous said...

Excellent goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you're just too excellent.
I really like what you've acquired here, really like what you're stating and the way in which you say it.
You make it entertaining and you still take care of to keep it sensible.
I can't wait to read far more from you. This is really a terrific web site.

Blog Widget by LinkWithin