Malaysia Tanah Airku....

August 25, 2011

Batin Merajuk Di Tinggal Zahir....kerna tersalah tafsir...



Mouth & Foot Painting Artists

Assalamualaikum w.b.t........ hari ni saya hendak buat posting simple jer.....maklumlah sibuk sangat, lagi nak dekat hari raya, kerja pun makin bertimbun-timbun....baik siapkan kerja, sebelum hari raya menjelma...nanti bila dah cuti taklah asyik teringat kerja yang masih tak siap lagi kan....barulah bergumbira di hari raya, namanya.... ;-)

Dah nak dekat raya ni, ramailah yang "berpusu-pusu" dok hantar ucapan hari raya, samada melalui Kad ucapan, kad elektronik, SMS, MMS, ucapan maya ala-ala facebook atau bingkisan Blackberry, Iphone, Ipad.. dan by mouth...(ucapan dari mulut secara face to face lah...hehehe) .........

Cuma, saya hendak perbetulkan sedikit persepsi bahasa, yang telah disalah tafsirkan dan menjadi kepercayaan pada kebanyakan orang kita, yang peliknya orang dewasa dan tua bangka pun masih dok ingat benda ni betul....

Apa benda tu ya..Kalau kita lihat pada ucapan "Selamat Hari Raya , Maaf Zahir & Batin"...tiada apa yang pelik kan....Kenapa ya.... meh kita dengar selingan dibawah ni sekejap....:

Sahabat : Assalamualaikum w.b.t.

Saya : Walaikum Salam w.b.t.

Sahabat : Wah tak cuti lagi ker... ?

Saya : Belum lagi, banyak kerja ni...

Sahabat : Saya hari ni last kerja cuti seminggu juga...

Saya : Kalau macamtu bermaaf-maafan lah kita yer...Selamat hari Raya Maaf Zahir & Batin......

Sahabat : Tang maaf zahir tu okeylah...tapi tang batin tu kat isteri jerlah....

Saya : Masyallah....kawan....kalau budak-budak okeyler.....manalah kau dapat fatwa batin tak boleh digunakan untuk umum....ermmm Batin tu kan maknanya...yang paling dalam....isi hati, jiwa....so kalau ada kesalahan dalam hati dan jiwa tu minta di maafkanlah yer....

Sahabat : Ya ker...ramai dok cakap batin untuk suami isteri jer...dalam facebook tu berlambak dok orang taip macamtu....

Saya : Yalah kalau benda betul takapa ...kita kena betulkan persepsi tu ...jangan bagi terpesong maksudnya....bahasa mesti digunakan dengan betul...dan kena pada tempatnya....kalau tak kenapalah kebanyakan kad raya tu bertulis....Maaf Zahir & Batin.... ;-)

Sahabat : Ialah....sambil tersenyum.....

Saya : Maaf Zahir & Batin sekali lagi, jika saya terkasar bahasa..ya....

Sahabat Sesamalah kita....

Apapun kepada pembaca AnjungLarik..Saya dan keluarga dengan rendah hati, menyusun sepuloh jari memohon maaf Zahir & Batin kepada semua saudara mara, sahabat handai, seluruh umat islam, pembaca dan pengunjung blog ini, berhati-hati dijalan raya....ingat orang yang tersayang...

p/s: Penggunaan perkataan "Batin" bukan hanya untuk digunakan untuk suami & isteri sahaja. dalam konsep yangg luas, ia merujuk apa sahaja yang melibatkan soal perasaan, kalbu, jiwa atau hati. Misalnya jika kita sakit hati dengan seseorang (tidak semestinya suami atau isteri), rasa dengki atau iri hati, atau apa saja yg berkait dgn sesuatu yg tidak dapat dilihat oleh mata kasar, itulah dunia batin....dan Batin bukanlah terhad pada hubungan seks semata-mata...wallahu'alam.

2 comments:

Mak Su said...

de kerinchi, saya nak ucapkan selamat hari raya, maaf zahir batin :)

de_kerinchi said...

Maksu, Selamat hari Raya dan maaf zahir batin, juga dari saya sekeluarga pada maksu... ;-)

Blog Widget by LinkWithin