Malaysia Tanah Airku....

January 11, 2011

Nak pi temuduga...ker nak bersantai..????




Assalamualaikum w.b.t.... hari ini saya nak bercerita tentang peluang pekerjaan dan karenah calon tenaga kerjanya..baru-baru ini saya, telah membuat satu sessi temuduga untuk mengisi jawatan kosong bagi jawatan Quantity Surveyor dan Site Clerk.

Dewasa ini negara dipenuhi dengan rungutan, sungutan dan ngomelan dari para pengganggur atau calon tenaga kerja yang mengatakan susahnya nak dapat kerja....semuanya hendak pengalaman..... Tapi sedar atau buat-buat tidak sedar, calon-calon tenaga kerja ini telah menyebabkan diri mereka, awal-awal lagi telah gagal dalam sessi temuduga....di bawah ini saya senaraikan perangai yang tidak sepatutnya ada pada calon-calon tenaga kerja..............:

1)Encik....ini syarikat apa ya.....? Alamat dimana....? Jawatan apa ya....? - Awal-awal lagi calon dah buat kesilapan, pi temuduga tak buat research.....kalau zaman saya dulu, kalau hendak pi temuduga sampai pi perpustakaan cari maklumat syarikat, lepas tu study , siap hafal dan tak boleh tidur, berdebar-debar nak pi temuduga,....zaman la ni ...zaman it ...search jer kat internet pasti ada maklumat...sekurang-kurangnya peta jalan.....!!!!!

2)Encik.......saya ni nak temuduga jawatan kerani tapak...sijil-sijil kena bawak kah.....? - Aduhai ....dah namanya nak minta kerja, mestilah bawa sijil, resume atau apa sahaja yang boleh menyokong permohonan kita...kalau dah tak bawa sijil....kau datang berlenggang, apakah jadahnya....

3)Berapa expected salary yang awak minta......errrrr ....kalau boleh.. RM 2,500.00 sebulan . -Tinggi betul anganan kau dan tak kena tempat.....jawatan yang dipinta Kerani Tapak.....kelulusan SPM... Junior QS yang ada degree, pun hanya minta RM 1,500.00.....

4)Apasal lah resume kau bagi gambar style facebook... ni siap ada gambar minuman dan makanan sekali, kau takda gambar lain ker..aku bukan nak add kau kat facebook pun......- Tak faham betul dengan perangai calon la ni...asal boleh jer....

5)Encik.....saya dah sampai ni...tapi apasal office encik tutup....mana ada tutup, ni awak telefon ni kan, nombor telefon pejabat....memang tutuplah encik...jangan nak tipu saya....cakap terang-terang jerlah encik, kalau jawatan dah diisi cakap ajer jangan nak main-mainkan saya....awak ni kenapa nak marah-marah...memang office saya tak tutup lah....awak salah bangunan tak ?...Mana ada betullah ni nombor pun sama, tapi pintu kunci...errrrr, pintu tu, pintu jenis apa?...pintu kayu...emmm sahlah awak salah bangunan, pintu pejabat saya pintu kaca.... - sahlah calon tersebut salah bangunan....kurang ajar betul, siap "sound" orang macam bagus ajer...tapi saya bagi peluang juga dia, temuduga....tapi dengan syarat saya basuh, dia balik.siap..kau...heheeh...nak dapat kerja sini, sorrylah...kau sedar kah kau tu nak minta kerja, takda adab lansung...kau ni, calon pompuan yang perasan dirinya bagussss, tapi pengalaman kerja hancussssss..........

6) Ikutkan resume ni awak sedia untuk ditempatkan dimana-mana kan.....?Kat mana encik?...Tak tentu..kadang-kadang kita hantar ke Pahang..kelantan...Johor ker...Errrr...selalunya berapa lama?...Tak tentu juga sehari, sebulan atau setahun....Tapiiii Encikkk, keluarga saya di KL...Lah abis tu yang kau tulis sedia ditempatkan dimana-mana ni buat apa?, lagipun dah tentu tugas kau banyak kat tapak pembinaan. Kau faham ke skop tugas kau ni?....Errrrrrr - Next...malas aku nak bosan dengan calon yang teragak-agak ni....sebenarnya aku dah nak ambik dia dah...tapi terpaksa tolak sebab sikap dia tu...satu...menipu yang kedua ragu-ragu dan ketiga tak mahu berkorban untuk syarikat...

7) Awak ada kenderaan?..ada encik kereta dan motor...Bagus, tapi awak tak letakpun jenis lesen awak di borang permohonan kerja ni? Encik saya takda lesen lagi... - alahai....satu lagi masaalah....dah tahu takda lesen kenapa pi bawa kereta...kalau terjadi apa-apa masa bertugas, kan syarikat juga yang kena tanggung....

8)Awak sanggupkah berkerja lebih masa, syarikat ni tak tentu masa kerjanya....Encik, hari ahad kena kerjakah? kalau kerja sampai malam, sampai pukul berapa? ...Di syarikat ni tak tentu masa, kalau time kerja banyak..kadang-kadang sampai dua minggu takda cuti....kadang-kadang kerja hari ni esok pagi baru abis....Wah encik susah tu, kalau waktu siang bolehlah encik, kalau malam, tak boleh diganggu, saya berhibur dengan kawan-kawan.... - Tak percaya?, tapi itulah jawapan yang saya dapat dari calon yang tidak bermutu, abis tu apa saya boleh buat....?

9)Apasal kat ruangan SEX ni, awak tulis bebas? - Faham-faham sendiri dahlah, yer....dunia dah nak akhir zaman...

10) Dah habis enterview ke Encik? saya balik duluhlah...PEACE..!!!!!! -Masyallah, bagilah salam kah, apakah...apa nak jadi dengan budak-budak kita la...ni...


p/s: Itulah realiti calon-calon peminta kerja, pada hari ini....tidak bersedia, ragu-ragu dan tunjuk bagus.....adakah majikan juga yang patut disalahkan?..Ingatlah temuduga, adalah satu tugas penting...tidak ada CEO yang hendak ambil pekerja, yang akan mendatangkan risiko pada syarikat...jadi renung-renungkan.... ;-)

13 comments:

Mak Su said...

kah kah kah, giler tulus, sex bebas.

Unknown said...

hahaha....

Wannie datang follow....

Unknown said...

qs tu ada 0 lagi ker..hehe sy kalu dapat interview mesti mlm tu xleh nk tido berdebar2..

de_kerinchi said...

salam maksu.

tulus tak kena tempat...;-)

salam wannie.
Tq

Salam norfa,
dah diisi..... ;-)

Cempakamelati said...

Hmmm macam-macam kerenah orang gi kursus ni..kelakar pun ada..he he

Unknown said...

hahahha

mcm2 hal lah :D

dtg cni bls kunjungan...sy folow okeyhhhh

s.y.a.r.q said...

rugi nye calon yang number 6 tu..lagi sikit je nak dpt. spoil tul dye jwb mcm tu

Puteri said...

sekarang ni tengah sebok 'interview' Mentor. ha.ha

Penah gak gi interview.. Serius taktahu apa2 pasal company tu..
dia datang U wat open interview..
rupa2nya company insurance.. upss.. tarik diri.. tp dah interview pun.. hehe

tak lulus rasanya
sbb xde basic n knowledge pasal insurans.. hihi..

Unknown said...

kalo yg tunjuk bagus x tahan tuh....

salam kenal dr papa mifz yer...:)

Roket Kertaz said...

dlu lain skang lain .. syg nya .. yg mcm tue semua adalah anak² melayu.. yg masih x sedar diri.. hurmm..

CikguRosa said...

sama gak macam yg f interview utk masuk UiTM.. art n design.. ada yg buat rmbut punk, pakai belt ada paku.. kasut jenis kasut sukan tu... geram betoi tgk.. tak tau nak salah sapa.. ingat kat sek kena ada subjek tatarias.. heheh!! baru depa tau... budak la ni.. terukk.. tapi tak mau kata la.. satgi angpa salahkan cikgu plak.. hehhee!! cikgu dh sedaya upaya ajaq budak2.. tapi depa yg suka gaya camtu..

Mawar Merah said...

Hahaha.Xde. MM xbuat cmtu. MM penuh etika. Siap search tenet lg tgk sejarah company, kenali Pengarah Jabatan segala.

Unknown said...

salam ziarah pagi...
sib baik su tak de surat saman....
em....

Blog Widget by LinkWithin