Malaysia Tanah Airku....

March 04, 2011

Kompaun DBKL dan AKu.....


Pagi-pagi lagi dah sampai pejabat, terus pi minum kat kedai mamak....sambil baca kosmo.... tajuk dimuka lapan belas, terus menarik perhatian saya..."DBKL Lanjut tempoh bayar kompaun".....dan kompaun yang dikenakan hanya RM 30.00 sahaja, sekiranya bayaran dibuat sebelum 10 Mac 2011....

Dan dengan semangat yang berkobar-kobar, cewah....saya terus, pi ke pejabat DBKL di Jalan Pekeliling ( HQ "sure", ramai orang punya...hahaha) , ternyata memang tak ramai orang pi bayar kompaun..adalah 18 orang sahaja, saya orang yang ke empat...

Terus pi periksa saman untuk kedua-dua kereta....yang satu takda saman, yang satu lagi ada satu saman parking...lega.. ialah mana taknya saman DBKL ni adalah yang termahal...salah paking terus RM 100.00 melayang.... tapi hari ni saya hanya bayar RM 30.00 jer....

Amoi depan saya, kena 20 saman.....dia kena bayar RM600.00... kalau tidak harus RM2,000.00...fuyooo!!!! sakit kepala..... jadi pada rakan-rakan yang agak-agak ada saman tu, pilah cek....silap-silap hanya ada dua saman sahaja....berbaloi kalau pi bayar...dari kena naik court...

Kalau ada banyak saman dan tidak cukup duit tu pi lah merayu, Pegawai-Pegawai atasan DBKL tu bertimbang rasa punya... ;-) (tapi ada segelintir pegawai penguatkuasa rendahan ni yang dok saman orang tu perasan bagus, macam samseng....jangan marah, ini kenyataan...ditanya sikit melenting nya berbakul-bakul...)

p/s : Harap DBKL tu kalau nak saman kurangkan lah kadar bayaran kompaun..... RM100.00 tu, membebankan...pasal tulah ramai orang yang tidak "sanggup" bayar....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin