Malaysia Tanah Airku....

Sah...!!! hari ini aku kemalangan...!!!




Malang memang tidak berbau,....

Pukul 7.30 pagi 01 July 2009 di Jalan Cheras : Cuaca pagi yang baik dihangatkan oleh kesesakan trafik yang meresahkan.....Dalam keadaan kereta bergerak amat perlahan...bak kata pepatah "bumper ke bumper.... ;-)...Tiba tiba.....gang...!!!!! Mak aihhhhh...awatlah motor ni langgar bontot kereta aku ni....? Mengantuk apa....?

Lalu keluar dari kereta, untuk meilhat kesan khas yang terwujud semasa pelanggaran sekejap tadi.....ermmm nasib baik tidak apa-apa...cuma motor yang melanggar tu teruk sikit....bengkok tayarnya.....apapun nasib baik dia minta maaf...lalai sikit katanya....akupun berlalu meninggalkan motor dan tuannya....menuju ke destinasi.....

02 July 2009, Pukul 7.45, di Lebuhraya Kesas Km 30 Shah Alam....: Dalam hujan dan jalan licin....di lorong paling kanan.... Aku melihat kereta di hadapanku tiba-tiba membrek dan mengelunsur....lalu menghentam kenderaan di hadapan dan kejadian ini telah pun mengesahkan bahawa teori domino adalah benar....dan ia pun berlaku bersambung-sambung sehingga lima biji kereta........ dan nasib ku agak baik..aku dengan kelajuan 80km, masih sempat memberek.....dan berhenti dengan selamat lagi bergaya....

Tiba-tiba bang...!!!! ah kenderaan ku bergegar...dan kereta aku terlajak ke hadapan dan aku sempat menekan brek...mujur tak kena kereta di hadapan ku...kalau tak habislah insuran aku kena claim....heheheh...

Mak aiiihhhhh...habislah kereta aku kali ni.....

Aku pun turun dalam renyai, seperti biasa memeriksa akan kesan khas yang terhasil....fuyohhhh...bumper aku dook terlipat dua....bonet belakang terbuka...ermmmm okey juga kesan khas ni.....nasib baik tak kena lampu...

Tapi..!!! hai si Persona....Masih gagah lagi mempamirkan wajah asalnya...depan dan belakang....pelik benar...lansung tak calar.....uihh...aku yang teruk....

Sir, may I give your, my heart..ops...!!!...ic numbers...lahhhh? So Sorry im now rushing....my sister having an exam this morning..im got to go now.....kata si pemandu perempuan cina yang jelita....

Okey-okey....Setelah aku mendapatkan alamat dan nombor h/phone nya, dengan berhemahnya aku pun melepaskan amoi muda ini berlalu pergi dengan berat hati.........

Pasti ku kan menelefon mu wahai gadis...bisik hati kecilku...cewahh....memanglah kena call..pasal kau yang langgar bontot aku,...opss bontot kereta aku.....hehehehe

Sebentar kemudian baru aku sedar sepenuhnya...bahawa efek pelanggaran ini, telah melibatkan 5 buah biji kereta di hadapanku dan 6 biji kereta lagi di belakang ku.....mewah bukan... ;-)

Biasalah.... sahaja nak bikin kecoh-kecoh....ramai-ramai berperang mulut...tapi aku dok diam jer...yerlah benda dah jadi.....apa nak buat....lagipun kecederaan pada kenderaan aku ditahap minima hasil pemanduan berhemah...cewah...!!!

Tiba-tiba....terdengar kesan brek yang panjang...ku melihat sebiji lori trellar panjang memberek dan cuba mengelak kelompok kemalangan kami....dan aksi itu telah menghasilkan kelompok kemalangan untuk babak yang kedua....tak salah aku...hampir 12 lagi kenderaan telah berjaya menghasilkan aksi kemalangan tersebut.....maknanya ini adalah kemalangan mega.....

Pukul 8.45 lokasi Balai Polis Trafik Seksyen 11, Shah Alam....sebenarnya aku yang kurang arif, tentang lokasi balai polis itu telah mengekori beberapa kenderaan lain menuju ke Balai tersebut.....Maka rombongan kamipun sampai ke rumah pengantin...opsss...!!!! balai Polis lah....

Dan "apa yang pelik...." (nyanyi macam wonderpet tu...tukar senikata jer...!!!).., walaupun aku, sempat keluar menuju stesyen minyak Caltex yang berdekatan Dataran Shah Alam, aku masih lagi mampu untuk mendapat tempat pertama, bagi kategori orang terawal membuat report untuk aksi kemalangan, kategori keseluruhan kemalangan di KM30 Highway Kesas... ;-) Bangganya....apalah yang korang buat....sembang dulukah....? membebel dulukah..... ? tapi takpa...."apa yang penting, aku...dulu..............."(ingat wonderpet okey...)

Pemenang tempat kedua dan ketiga adalah dari kategori kelompok 2...aih...!!! mana....perginya kereta dari kategori kelompok 1...? Masih gaduh-gaduh lagikah...? Lantaklah yang penting aku dah selesai dulu....15 minit kemudian maka perkarangan balai polis menjadi riuh-rendah kerana sudah mula menerima kehadiran para pelakon lagak ngeri...episode pertama dan kedua...heheheheh ...nasib baik aku yang terawal, kalau tidak mahu aku berkampung beberapa jam lagi kat balai tu...menunggu giliran membuat report.... Betullah kata pepatah....Bersusah-susah dahulu...kan dah senang sekarang...;-)

Pukul 9.00 lokasi Depan Balai Polis Trafik Seksyen 11, Shah Alam...: Tempat kenderaan yang terlibat kemalanga, Fuhhh..meriah sungguh kiri dan kanan dok tayang body....

Abang.. amacam, jom bawa kereta kat bengkel saya.....sapa.. lelaki yang aku jumpa kat highway tadi....tup-tup....

Nanti-nanti...bang ikut saya, saya dah bayar duit gambar kereta abang tadi.....kata lelaki bengkel 2

Bang... macam-mana ni tadi kat...highway abang dah janji nak ikut ke bengkel saya...kata lelaki bengkel 1...

Mana boleh aku dah keluar duit...bayar dokumen ni....kata lelaki bengkel 2....

Nanti dulu ni yang aku pening ni.....kata ku...

Abang dah isi borang setuju ke bengkel saya kan...jadi abang kena ikut kami....kata lelaki bengkel 1..

Mana boleh..kalau abang pi jugak bengkel dia abang kena bayar saya..sekarang juga.... kata lelaki bengkel 2...


Sayapun berkata-kata....

Wahai lelaki bengkel pertama...memanglah aku isi borang tapi aku tak sign pun....dah kau dok sibuk suruh aku isi..aku isilah....ingat nak nombor contact aku....

Dan

Wahai lelaki bengkel kedua.....bukan aku yang suruh...kau tak tanya terus ambik report tu dan buat bodoh jer...pi selesaikan semua..sapa suruh...aku taknak bayar...kau pilah minta kat siapa-siapa yang nak bagi kau duit....

Lelaki dua dengan berang terus dok, cek dompet.....konon buat-buat cari apatah...sambil menunjukkan aksi, menayang-nayang kan kad keahlian...apa tu yang ada tiga line tuh...menyampah aku.....asal terdesak nak ugut lagu tuh.....

Lalu akupun berkata...wahai lelaki bengkel 2, ...takpalah, nanti jap akupun keluarlah dompet aku...sambil membelek-belek dan menayangkan namecard ....dari kenalan ku di IPKKL......

Ermmm....macam nilah....,takpayah panggil gang nak ugut-ugut,..pasal benda bodoh ni........tak kemanapun....kalau kita "claim" kita kuat...ada yang lagi kuat....dan yang lebih kuat...itu sebenarnya lemah kerana ada yang maha kuat....jadi semuanya takkan habis....akhirnya kembali kepada Allah s.w.t. juga....

Jadi benda ni settle sini ajerlah.......mana bengkel nak aku pilih ikut suka aku....so puas hati tak.....?

Wahai lelaki bengkel 2, duit yang kau belanja tu....kau claimlah kat lelaki bengkel 1 ni....kan prosedurnya sama.....jadi kau tak rugi...aku lagi taknak rugi....so..sekarang ni aku pilih bengkel 1.....lagipun kerosakan kereta aku tak banyak...baik kau pi kejar kereta yang berpuloh kat depan mata kau tu...untung lagi besar...

Di pendekkan cerita maka lelaki bengkel 1 pun menghantar aku pulang ke rumah dan kenderaan aku telah dibawa ke bengkel oleh kawannya....

Para pembaca jangan marah yer, tulisan macam merapu jer...sahaja nak lepas tention....cuma sebagai ingatan semasa menghadapi kemalangan....sila...1) Catat..No. pendaftaran, jenis dan warna kenderaan di belakang dan di hadapan anda...2) Jangan lupa ambil nombor ic dan no telefon mereka. 3) Catatkan tarikh, masa, cuaca dan tempat berlaku kemalangan 3) Jangan nak memandai sign apa-apa dokumen di tempat kemalangan.......4) Sediakan wang kecil sebanyak RM4.00 untuk bayar duit report..hehehehe

p/s: Inilah hasil luahan hati yang tengah bengang....dah tahu hujan lebat lagi nak bawak laju-laju...siap bagi "beam" lampu lagi kan dah kena (apapun orang ini bukannya aku...).....bodoh punya orang.....

4 comments:

Mak Su said...

mekasih, mekasih... walau apa pun, tips tu tetap berguna

mairiza said...

tips yang berguna...bang pi mandi bunga lah...jangan mare, hehhehee

de_kerinchi said...

salam maksu,

begitulah adenya...


salam mairiza...

mandi bunga...hehehe

noorlara said...

biasale kemalangan ada yg simpati ade yg setakat menjenguk jek tapi yg buat hangin satu badan tu ade yg mengambil kesempatan dari situasi sebegitu, geramnyeeeeeeeee

Blog Widget by LinkWithin