Malaysia Tanah Airku....

June 29, 2009

Akaun Yahoo dan bloglog di Hack...!!!




Assalamualaikum w.b.t.....sebelum itu saya mohon maaf kerana hampir seminggu saya tidak membuat posting baru, ini adalah kerana akaun saya di yahoo dan bloglog telah berjaya "dihack" oleh seseorang yang tidak bertanggungjawab. Kedua-dua akaun tersebut telah digunakan untuk menghantar spam kepada orang lain.

Pada mulanya saya tidak mengetahui masalah yang timbul ini, sehinggalah saya diberi notis amaran dari yahoo yang mengatakan ada seseorang yang telah menggunakan akaun saya untuk membuat spamming. Saya bernasib baik kerana berjaya untuk mendapat kembali kedua akaun tersebut dan memulihkannya seperti sedia kala.

Akaun gmail dan domain berbayar saya juga turut cuba dihack, tetapi alhamdullillah ia tidak berjaya. Walaupun password akaun saya adalah amat sukar untuk diingat, ia masih boleh ditembusi masuk.....jadi mengikut nasihat dari pihak "yahoo support",saya telah menukar password saya menggunakan kaedah yang agak sukar.....jadi saya rasa baiklah pembaca menukar nombor akaun berkaitan dengan kaedah menggunakan kombinasi huruf besar + huruf kecil + nombor +campur simbol seperti A1234b567@$....untuk memastikan akaun anda tidak turut dicerobohi.




Akaun gmail saya yang ditukar identiti.....




Akaun mybloglog saya yang ditukar identiti dan gambar sekali....


Sebelum ini akaun gmail saya pernah dicerobohi dan menyebabkan blog anjunglarik versi asal (2005) telah tidak dapat digunakan lansung....ini memaksa saya memohon akaun baru dengan blog yang baru pada tahun 2006....kalau hilanglah blog gmail saya yang terbaru ini maka terbanglah hampir 50 blog-blog sampingan saya yang lain....bisa nangis...tuuu..... ;-)

Apapun selepas ini saya akan menyambung kembali penulisan saya seperti sedia kala...

p/s: Baru sepuloh hari sahaja bercuti....akaun dah dirembat ..jadi berhati-hatilah dengan akaun anda termasuk akaun ebank anda......

5 comments:

Mak Su said...

whoaaa, payahnyer.

aik? gambar apa tu? wow!

errr, dun worry. secara amnya masih ada beberapa org di dunia ini bercakap menggunakan pelapik :), tak terkecuali de_kerinchi.

cuma ada beberapa blogger: excited sgt, teruja sgt nak tinggalkan komen giteww.

hhmmmm, apa nak buat, blog adalah milik awam, ek

tapi spam hendaklah diperangi :)

noorlara said...

laaa nampaknya bukan hakak jek yg kena, encik hadekpun dan mungkin ramai yg lain lagik terkena pencerobohan akaun yahoo. Tapi yg musykilnya kalu dah tiap kali nak bukak akaun yahoo jek ade warning macam tak percayele plak. Sejek 2 menjak ni banyak nau mende yg tak bleh dipercaya lagiks, lalu apa yg tinggal?

Hani said...

wah teruk macam ni....akaun yahoo macam tak secure jer

ikram84 said...

pelik betul masalah ini yerk... mesti hackers tu hebat gila...

Anonymous said...

aiyaa... ini mcm pun blh jadi eh?

Blog Widget by LinkWithin