Malaysia Tanah Airku....

December 28, 2008

Salam Maal Hijrah 1430


Kepada semua rakan-rakan, rakan-rakan bloggers dan seluruh umat islam saya mengucapkan selamat menyambut maal hijrah 1430. Hope that Hijrah 1430 will bring more happiness, success, good fortune and not forgetting' barakah' to our life.

p/s: MUHARAM adalah bulan pertama dalam Sistem Kalendar Islam (Hijriah). Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah.Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.Kalendar ini juga mengambil peristiwa hijrah Rasullullah s.a.w dari Makkah ke Madinah. Ini adalah kerana dengan hijrah inilah permulaan pertolongan Allah kepada RasulNya dan agama Islam ditegakkan. Rasulullah s.a.w telah menamakan bulan Muharram sebagai bulan Allah (shahrullahi).

4 comments:

Anonymous said...

Salam Hijrah juga dari saya. :)

Puteri said...

selamat tahun baru buat encik de_kerinchi. *oh, siapakah nama...

semoga tahun ini, kita lebih baik dari tahun lepas, dan tahun lepas2.

esok lusa kita akan tiba thun br msihi pula..

USD said...

Salam Hijrah 1430H utk sdr & keluarga!

HABIHA69 said...

Harap tak terlewat lah yer..Salam Hijrah..selamat tawun baru 2009 dan moga bulan muharam nih sempat berpuasa untuk ketaatan pada yang Esa...

Blog Widget by LinkWithin