Malaysia Tanah Airku....

Under The Shadow of Petronas Twin Tower

Hindraf Rally Report by Al-Jazeera


Zaman hadhari ni, banyak orang menjadi tak rasional. Komen-komen yang berbentuk perkauman dan keagamaan sering menjadi mainan kata. Kenapa agak nya, terdapat terlalu banyak isu perkauman kini? Salah siapakah semua ini? Kerajaan...? ataupun diri kita sendiri...? atau pihak-pihak tertentu...?

Walaupun perhimpunan ini pada dasarnya kelihatan ala-ala perhimpunan “BERSIH”, tapi ia sangat jauh berbeza dengan maksud dan tujuan perhimpunan “BERSIH” itu diadakan. Perhimpunan anjuran Hindu Rights Action Force (HINDRAF) adalah satu perhimpunan yang amat merbahaya jika tidak terkawal. Lebih merbahaya lagi apabila perhimpunan ini telah disuntik dengan isu-isu agama dan perkauman. Seperti kita tahu isu-isu keagamaan dan bangsa jika diadu dombakan bisa mencetuskan kekacauan yang maha besar. Orang akan mudah hilang akal dan terbakar semangat juang nya apabila maruah agama dan bangsa diinjak-injak….

Walaupun saya berpendapat bahawa perhimpunan yang dibuat adalah semata-mata untuk memberikan publisiti bagi menampakkan impak yang berkesan kepada penyampaian maksud, tetapi kalau sesuatu perhimpunan itu bisa menimbulkan kesan yang amat negatif kepada kestabilan Negara, maka pengamalan budaya ini, harus dikaji semula.

Adalah amat menyedihkan, apabila melihat wang rakyat yakni wang kita terpaksa dibelanjakan, untuk membaik pulih kemudahan awam yang rosak, Perbelanjaan untuk membersihkan kekotoran dan kemusnahan alam sekitar, Kos-kos yang terpaksa ditanggung untuk menstabilkan keadaan sekitar, kos-kos masa yang terpaksa di belanjakan, kos-kos menstabilkan emosi juga harus diambil kira dan berbagai lagi impak negatif yang kita tidak nampak tetapi amat merugikan kita secara total. Kadang-kadang kita sering bersuara, berlandaskan apa yang ada di sekitar pemikiran kita..Apa yang kita tahu, alami, pandang dan didengar oleh kita, itu yang menjadi batu sempadan atas segala tindakan kita. Amat jarang sekali kita, memikirkan apa yang akan terjadi kepada persekitaran orang lain….bagi mereka lantaklah apa pun nak jadi pada orang lain…Ternyata sikap mementingkan diri sendiri amat murah dikalangan generasi kita kini.

Berbalik kepada perhimpunan HINDRAF, kalau dilihat rata-rata penyokong-penyokong sudah hilang nilai-nilai moral yang murni sebagai seorang warganegara Malaysia yang taat dan baik . Dengan botol-botol arak bergelimpangan, sudah kita tahu tahap rasional nya pemikiran mereka, inikah yang kita mahu…? Dengan gambar-gambar pemimpin asing dibangga-banggakan, inikah ketaatan yang kita dokong…?

Jangan sesekali memainkan sensetiviti agama dan bangsa….kelak amat buruk padah nya kepada rakyat Malaysia..tidak cukupkah 13 Mei sebagai panduan…? Tidak cukupkah peristiwa kampung Medan menjadi ingatan…? ( lihat salah satu memorandum dari HINDRAF ini). Siapa yang tinggal di sekitar daerah Sentosa, Klang, pun pasti tahu apa yang terjadi di daerah ini. Semasa awal perpindahan saya ke daerah Klang, saya amat jahil tentang suasana kehidupan di sini…..kini, baru saya tahu, kenapa botol-botol arak bergelimpangan di merata kawasan perumahan….kenapa kekecohan dan pergaduhan kecil sering tercetus, kadang-kadang bergaduh sesama sendiri, rasa curiga dari jiran-jiran berbangsa India kelihatan melebihi dari kaum yang lain nya…. Rupa-rupa nya tahap kebencian dan kecurigaan amat tebal tertanam di hati mereka…sudah hilangkah semangat nasionalisma di kalangan kita…? Ternyata kalau fonomena ini, dibenarkan tumbuh dan dipupuk maka tidak hairanlah satu hari nanti sejarah berdarah akan berulang kembali…

Benarkah HINDRAF memperjuangkan nasib rakyat hindu…? Atau HINDRAF sekadar agen pemusnah negara…? Mari kita fikirkan dalam-dalam…ingatlah berat mata memandang, berat lagi bahu memikul…Nak tahu dalam nya laut, mari diselam rahsia perut nya.....siapa yang pernah terlibat secara lansung dan tidak lansung dengan tragedi kampong medan pasti akan tahu natijah yang akan mereka hadapi, hasil memupuk perasaan benci ini. Inilah perkara utama yang membezakan perhimpunan HINDRAF dengan perhimpunan lain nya…Ingatlah, kalau berkaitan bangsa dan agama , maka perhimpunan sebegini harus dibubarkan….dan dibenteras sama sekali. Biarlah orang membenci kita sekarang, tetapi akan dikenang anak cucu kita kelak....

Terfikir saya…kebulurkah sangat kita di Malaysia ini….Teruk sangatkah kita dilayan dibumi merdeka ini….? Kalau hendak dibandingkan dengan bumi lain di dunia ini bagaikankan langit dengan bumi. Sehingga pendatang pun sanggup curi-curi masuk ke negara ini. Tidak ada bumi yang setanding dengan kemakmuran Malaysia…semuanya hasil limpahan kurnia dari Allah s.w.t……mahukah kita mensia-siakan , anugerah ini…tepuk dada, tanyalah selera….ukur-ukur baju di badan sendiri..buka nya di tunggul pohon kayu….

Bagi pihak kerajaan pimpinan Pak Lah, harap-harap perkara ini diberi perhatian serius…perkara-perkara yang menganggu gugat kestabilan Negara harus dicantas cukup-cukup pastikan akar nya mati dimamah tegas. Tiada kompromi untuk semua ini..demi Negara Malaysia ku yang tercinta…!!!

p/s Jangan kita bazirkan kerigat dan darah yang pernah mengalir, demi mewujudkan sebuah Negara Malaysia yang tercinta…Dengan tindakan melulu dan membuta tuli maka semuanya akan sia-sia belaka…ingatlah kita rakyat Malaysia yang bertamadun dan hidup di bumi Malaysia yang makmur…

Places of Interest-Malaysia

KEDAH • The Rice Bowl' state of Malaysia is characterised by a landscape of vast paddy fields and lush greenery. Alor Star, the administrative and commercial centre is the site of many well-preserved historical landmarks with Moorish, Thai and colonial influences. The international resort of Langkawi consists of 99 islands shrouded in fascinating myths and legends. Its breathtaking scenery, rustic ambience, enchanting marine life and spectacular limestone formations make it an ideal holiday destination. Langkawfs duty-free status offers attractive shopping opportunities

14 comments:

rapat_umum said...

salam saudara dk,

Memang ada kerisauan berkaitan perhimpunan Hindraf ini. Kerisauan akan tercetusnya huru-hara perkauman.Nampak nya mereka ini selain mendokong perjuangan menuntut pampasan, meraka juga telah ditanam dengan sifat-sfat kebencian kaum yang tinggi.

Sekarang ini pun kehidupan harian
pun masih menimbulkan keraguan, disebabkan kecurigaan yang mula berputik terhadap kaum india. Jadi HINDRAF, sebenarnya membawa kesan buruk yang melebihi dari kesan baik nya kepada kestabilan hubungan kaum dan negara.

Nampaknya kalau beginilah keadaan nya, suka atau tidak, hak melayu juga harus dipertahankan. Kerana sekira nya kita bermurah hati, maka kita juga akan ditindas di bumi sendiri.Keselamatan keluarga lebih utama untuk difikirkan.

Ungku Nor said...

Kalau kerajaan kita ni kejam, mau je pos dorang ni balik ke tanah India..baru dorang tau camne merempatnya hidup kat bumi sendiri.

Ni la antara manusia yang tak reti-reti nak berterima kasih.

tunku said...

salah pak lah, dia harus bertegas dlm handling isu ini, pelampau pelampau seperti hindraf tidak boleh diberi muka.
kehidupan mereka di sini jauh lebih baik dr negara asal mereka.
sepatutnya mereka serah memo kpd ketua kerajaan malaysia atau DYMM, ini tidak minta pertolongan queen of england.adakah mereka ini org malaysia atau england?

puteri said...

entry ni mnaraik dan yg lbh mnarik ada psl kedah.. hehe..

ada mndgr desas-desus..
hindu juga sdg mnuntut status 'agama dr langit' spt agama Islam

de_kerinchi said...

salam rapatumum,

Keganasan perkauman hendaklah dielakkan.kerana pasti akan mengambil masa yang lama untuk dipulihkan jika ia berlaku. Pasti kehidupan kita juga akan terjejas.


Salam kak ungku nor,

Yang dipersoalkan kenapa mereka mengadu kepada queen england bukan nya Yang Dipertuan Agong....? Kenapa mereka bawa gambar ghandi sebagai inspirasi...? Kemanakah kesetiaan mereka kepada negara...?


Salam tunku,

Setuju benar, Kerajaan harus tegas...walaupun mereka mengamalkan konsep suara terbuka..tetapi masih terhad-had kepada isu-isu tertentu...Sebenarnya isu perkauman inilah yang patut menjadi pioriti mereka.

Dah sah Pengikut Hindraf, macam dah hilang akal....dan boleh diragui taraf kewarganegaraan nya, apabila bertindak membelakangkan kepimpinan negara....Agak nya, bagi kat mereka kerakyatan England kot...tapi persoalan nya mahukah England nak terima mereka sebagai rakyat...?

Salam puteri,

Tu sisipan sempena tahun melawat Malaysia bukan Singapura tau.....

Ungku Nor said...

Sebab dorang bawak gambar Gandhi la yang buat akak rasa mereka patut 'dipulangkan' semula ke Tanah India.
Nak sangat, kan?

Mak Su said...

masa nak bergerak tu lain, masa dah jadi, jadi lain plaks.. byk buruk dari baik seterusnya lari dari niat asal (i am here too, jamilahyangayu.blogpost.com)

arsaili said...

how teruk? takut plak melihat perkembangan tak sihat nih? harap semua nya terkawal

de_kerinchi said...

salam ungku nor,

Dia orang lebih kenal ghandi dari tun sambathan...

salam maksu...pasal bawa sentimen kaum lah ..benda ni kena haram terus..Maksu ada rumah baru ker..tahniah...

Salam arsaili,

Kerajaan dah kawal cepat...jadi tak merebak..itupun ada saki baki yang tunjuk samseng..sampai makan pun taknak bayar..pejuang ker macam tu... ...

Mak Su said...

eh... wrong address kot, http://jamilahyangayu.blogspot.com/

tunku said...

harap banyakkan menulis pasal hindraf ni, makin menjadi2 tuntutan mereka.semalam ada yg lepas ke london,usa dan india utk serah memo, mereka memburukkan melayu dan islam.

de_kerinchi said...

salam maksu

dah boleh dah tq


Salam tunku,

Ya saya mengikuti perkembangan tersebut..

Mereka memang tak tahu diuntung...suka sangat melangar undang-undang negara..mereka ini boleh dilabel pemusnah bangsa....

Shumierain said...

tq DK n ungku nor psl info ni..sblm ni bkn xamik kisah tp cam mls jer nak bc kat paper arus perdana ni psl dorg asik tulis p'dpt tukang2 ampu pak lah 2..

agree sgt gan ungku nor yg kalu dah rs xsafe tinggal kat malaysia ni psl ade pembersihan etnik, dorg semua bole blk india..haa ko hadapkan sgt la gandhi 2..lgpun mmg dorg ni kaumpendtg kan..berambusss saje laaaa...

de_kerinchi said...

Salam shumierain,

Walaupun kita kena baca semua sumber, lepas tu baru kita tahu kedudukan mana yan benar atau mana yang salah lagi mengelirukan...

Blog Widget by LinkWithin