Malaysia Tanah Airku....

June 17, 2009

Doktor Swasta sudah hilang nilai kemanusiaan? Siri 2



Assalamualaikum w.b.t., terasa lama pula tak berblogging....rasa rindu betul.... ;-)..Apapun sebenarnya sepanjang percutian ke Sabah tempoh hari telah meninggalkan kenangan manis dan telah mencatatkan beberapa peristiwa menarik untuk tatapan rakan dan pembaca.....jadi tunggu sahaja catatan-catatan saya yang akan datang.....

Bila sampai sahaja, saya di KLIA, sementara menunggu adik saya sampai...sempat juga saya membuka email.....mak aih ..banyak nya email...sampai dok jem "thunderbird" saya dok mendownload semua email tersebut...terdapat beberapa email yang meminta saya menulis tentang permasaalahan mereka....ermmmm termasuk dari Ajaran "Ahmadiah" (uikkkk susah ni..).... Jadi hari ini saya, ingin berkongsi salah satu komen menarik dan berguna yang saya terima, untuk rujukan dan pembacaan bersama.....Malangnya penulis hanya menggunakan indentiti "Anonymous":

Komen ini diterima untuk tajuk : "Doktor Swasta sudah hilang nilai kemanusiaan?" bertarikh 30 Jan 2009(Artikel ini telah disunting dari komen asal):


Menurut Penulis Komen :

Pada 14 jun, 2009 saya telah menghantar anak saya yang berusia 4 bulan (bayi) ke sebuah klinik swasta pakar kanak-kanak opposite IOI mall, Puchong. Saya melihat kesemua kanak-kanak yang berada di klinik tersebut sedang menggunakan "nebulizer".

Apabila giliran anak saya masuk ke bilik rawatan untuk menemui doktor, maka saya telah menceritakan masalah yang dihadapi oleh anak saya. Doktor tersebut telah melakukan permeriksaan pada dada anak saya, tidak sampai 3 saat dan terus memutuskan bahawa anak saya memerlukan "Inhaler", bagi mengatasi masalah tersebut.

Jadi saya telah diajar, cara-cara untuk menggunakan "inhaler" tersebut (terdapat dua jenis), nasal spray for nose allergy. Selepas itu saya dan anak saya diarahkan ke belakang untuk mengunakan "nebulizer".... Saya ikutkan saja, sebab, dia kan seorang pakar!

Selepas itu, saya telah diberikan 5 jenis syrup untuk "Phlegm", "Cough", "Flu", "Antibiotic untuk fever", Pills (imagine.... pills for baby...!)untuk "Plhegm", "Nasal spray", 2 "Inhaler (sulbatamol) purple and white color".

Kemudian saya disarankan untuk datang, 2 kali berturut-berturut untuk menjalankan rawatan "Nebulizer" (yang dia charge Rm18.00 untuk sekali guna). Kos untuk semua rawatan tersebut adalah Rm385. Jadi saya telah membuat "quiry", disebabkan kesangsian saya...kenapa....terlalu banyak ubat diberi untuk rawatan seorang bayi yang hanya berumur 4 bulan....!

The next day, saya telah pergi ke klinik pakar kanak-kanak yang lain untuk memastikan adakah, pemberian ubat-ubatan tersebut sesuai untuk anak saya?

Hasilnya, The 2nd Pediatrician tu tidak memberi komen directly, but she explain the purpose of all the drugs given. then I realized that semua ubat-ubatan tersebut inappropriate for my baby....even some of the ubat tersebut adalah untuk kegunaan pesakit berumur.....1 year and above....!!

The 2nd Pediatrician checked my child thoroughly, she told me there is nothing wrong, cuma cough biasa. She gave me 1 "sea water" and "promethazine". Oleh itu, I went back to the 1st doctor, untuk memaklumkan kepada beliau, how serious is my child...akibat dia memberi terlalu banyak ubat and it really scares me.

Dia mempertahankan diri dengan mengatakan, after thorough check up, my child memang memerlukan ubat-ubatan itu. I cakap bila... U check? mana U tau my child ada nose allergy? Mana U tau ada fever? U takde check ear, nose, throat, temperature, lungs etc.....!! Tetapi dia strongly cakap dia sudah check....then dengan "high tone", dia tanya my husband, you're not happy.....?! (stupid question from someone so call a DOCTOR)..Yes....I'm not happy because You're treating my baby this way and you don't want to admit it....balas suami saya...

I tanya lagi , if u cakap ada check-up, so what is my baby temperature yesterday....? Dia... looked at the details from the computer, blank...! Then, He said.... owh..., you baby takde demam, the antibiotic is for preventing the effection to spread (dia sudah tukar cerita). bila dia tau dia salah and taknak argue perkara yg dia tidak mampu untu jawab lagi, dia pun cakap

"OK! IF U R UNHAPPY! I WILL RETURN HALF OF UR MONEY AND RETURN ME ALL THE MEDICINE EXCEPT FOR THE LIQUID MEDICINE U CAN KEEP OR THROW IT AS U WISH!"

What kind of doctor he is? very unethical, misconduct the practice and cheating! this is not about money, its about the baby. What if I, bagi semua ubat-ubat itu pada baby I? Untuk makluman ,I bekerja di salah sebuah nursing college, so I asked all the clinical instructors yg pernah bekerja di bawah pakar kanak-kanak di hospital Kerajaan....they all told me the ubat will poison my child when it is consume all at once.

That is how I, lagi berani untuk face the 'doktor'. Cerita ini ,I nak share supaya jangan mudah percayakan doktor or pakar or consultant....Kita kena find any information, source, especially from the internet. type the prescription, then you know ubat itu untuk apa... etc. Common people memang patut tau tentang perubatan, at least tidak kena tipu oleh doktor yang ambition dia ingin menjadi seorang "jurujual". I learned my lesson the hard way....but i'm thanking god to give me a motherly feeling by not giving my child the medicines.

Thank you for reading..................

Errmmm, beginilah kisah dan teladan yang baik untuk disebarkan dan diambil pengajarannya.... bagi saya syabas buat penghantar komen kerana menjadi seorang yang perihatin....Syabas kerana anda telah menjadi pelindung kepada anak anda dengan cemerlang sekali.....Oleh itu saya bersetuju dengan penghantar komen...bahawa kita perlu mengetahui secara amnya apakah kegunaan sesuatu ubat itu....termasuk logiknya fungsi ubat itu dengan penyakit yang kita hadapi..ini penting lebih-lebih lagi kesannya adalah lebih serius kepada golongan bayi dan kanak-kanak.....

p/s: Kalau tidak percaya cuba anda ke klinik swasta biasa (kalau tidak pakar pun...) ....jika anda demam selsema berapa jenis ubat yang anda dapat....? cuba bandingkan dengan rawatan yang anda terima dari doktor kerajaan.....pasti anda akan terkejut...dek kuantiti dan kepelbagaian warna dan jenis ubat yang diterima....!!! Pelik tapi benar...

4 comments:

Mak Su said...

hahahah, kelakar tengok gambar robot tu.... cenggitu nak merawat? aiyo.....

ritaemilia said...

zaman sekarang ni....takboleh percaya pada orang 100%..kita mesti ada knowledge juga...

noorlara said...

assalamualaikum.
ha ah lara bercuti ke Medah, Indonesia.
Hal dokter swasta tak berhati perut dan cekik darha bukan sati omongan kosong, takmoh kena tipu lagi gi saja ke hospital kejaan tapi kena sabar ngan kerenah staf dan masa yg lama. jalan keluar amik insuran mana-mana cara islam yg terbaik baru kita jejak ke hospital swasta macam banyak dilakukan oleh kaum cina dan india, kalau tak sakit hati sampai rasa nak tuko warna jadi ijau. sape bleh selesaikan hal ini?

de_kerinchi said...

salam maksu,

Tulah persoalanya..akan datang kita ni umpama robot takda perasaan kah...?


Salam rita,

ya..betul knowledge adalah yang terpenting samada untuk dunia dan akhirat...


salam noorlara,

wahh seronoklah awak..heheehh...
Sebenarnya disebalik semua yang berlaku...hospital kerajaan masih yang terbaik...cuma kena tahan karenahnya sahaja...harap pihak kerajan dapat upgrade tahap perkhidmaan di Hospital Kerajaan...

Blog Widget by LinkWithin