Malaysia Tanah Airku....

Paklah dengarlah rayuan kami ini.....



Maaf kerana saya tidak dapat menulis hampir dua minggu lamanya, bukan sahaja kerana sibuk dengan kedatangan bulan ramadhan yang mulia tetapi juga kerana tuntutan kerja yang agak banyak. Untuk bahan pertama saya dibulan ramadhan ini saya ingin mencatatkan beberapa saranan dan isyarat jelas yang ditujukan kepada Paklah, jadi Paklah toksahlah buat-buat terperanjat....yang jelas ramai yang dah taksuka Paklah dok lama-lama dikerusi PM tu....lihat sahaja ulasan-ulasan yang dipetik dari akhbar tempatan dibawah ini, itu belum lagi diambil kira cakap-cakap kedai kopi, cakap-cakap kaki lima, cakap-cakap di opis-opis, cakap-cakap dipasar-pasar.... hatta dimana-mana...kalau masih takfaham lagi, tak tahulah nak cakap apa.....

Tan Sri Muhyiddin Yassin : Pandangan saya, agar pelan peralihan kuasa itu disegerakan adalah satu pandangan ikhlas berdasarkan maklum balas banyak pihak. Tindakan saya ini bukan untuk menyinggung perasaan Paklah, tetapi merasakan ia adalah satu tanggungjawab untuk menyampaikan apa yang disarankan oleh banyak pihak. Saya telah berjumpa banyak pihak yang bertanya, apa yang perlu dibuat? Apa yang akan terjadi kepada negara kita? mereka semua merasa bimbang, rasa takut. Lagipun saya bukannya orang yang hipokrit....

Datuk Sri Najib Tun Razak : Saya serahkan pada ahli UMNO untuk memutuskan bila peralihan kuasa akan berlaku, kerana UMNO mengamalkan prinsip demokrasi (*konon). Jadi UMNO akan memutuskan melalui mesyuarat tahunan bahagian (*konon) . ( Maknanya Datuk Najib setujulah Paklah serah kuasa cepatkan.... ;-) )....

(* perkataan konon yang saya gunakan adalah untuk menunjukkan kurangnya kepercayaan saya kepada proses yang dinyatakan....lebih lebih lagi kalau keputusan yang diputuskan berdasarkan mesyuarat bahagian UMNO semata-mata dan bukannya suara tulin akar umbi.. lagilah tak boleh pakai....)

Datuk Mukhriz Mahathir - AP Jerlun :
Satu perubahan perlu dilakukan secepat mungkin untuk menyelamatkan masa depan UMNO dari terus goyah....

Tengku Razaleigh Hamzah - AP GuanMusang : Saya tidak mahu mempersoalkan apa yang disarankan oleh Muhyiddin, tetapi agak terkejut kerana cadangan peralihan kuasa memang tiada didalam perlembagaan parti.... ahli-ahli gyanh memilih pemimpin bukan pemimpin yang menentukan kepimpinan apatah lagi menentukan berapa lama nak duduk, bila nak turun kecuali kalau dia hendak berhenti........

Datuk Sri Hishammuddin Tun Hussein - Ketua Pemuda UMNO : Sepatutnya proses peralihan kuasa ini telah jelas dan dipersetujui, tetapi sekirannya keadaan sudah berubah, ia perlu kembali kepada persetujuan MT. Kalau suara itu datang dari akar umbi tak kira apa MT dan pucuk pimpinan cakap, akhirnya kita terpaksa dengar kepada suara mereka yang dibawah....

Datuk Mohd Radzi Manan -Ketua UMNO Bahagian Kampar : Pelan peralihan kuasa adalah cadangan dan bukannya peraturan, Lagipun pelan peralihan kuasa ini adalah satu cadangan daripada majlis tertinggi (MT) UMNO dan ianya bukanlah sesuatu yang wajib diikuti oleh akar umbi....

Senator Datuk Syed Ali Alhabshee - Ketua UMNO Bahagian Cheras : Jika Abdullah sayangkan UMNO, beliau perlu menyegerakan proses peralihan kuasa. Ahli-ahli UMNO disemua peringkat perlu diberikan kebebasan dalam menyuarakan pendapat mereka tentang peralihan kuasa ini....

Datuk Seri Mohd Khaled Nordin - MT UMNO : Saya berharap semua bahagian-bahagian UMNO yang akan bermesyuarat nanti , akan membuat penilaian sendiri tentang proses peralihan kuasa ini, walaupun akan timbul pelagai pandangan mengenainya....

UMNO Bahagian Rantau Panjang : Mencadangkan pelan peralihan kuasa dipercepatkan ke Disember tahun ini.....

Kita tengok apa pula Paklah dok kata :

Paklah cakap : Tiada kewajaran lagi isu ini dibangkitkan kerana usaha telah ditumpukan kepada proses pembangunan.....

Adussss ...Paklah pembangunan apalagi yang cuba dibuat..... ? Kalau lah keadaan rakyat berbelah bahagi, tiada penyatuan, tiada ketenteraman.... mampukah pembangunan memberikan keselesaan kepada rakyat..?

Paklah berkata lagi : Keputusan sudah dipersetujui antara beliau dan Najib juga mendapat persetujuan dan pengiktirafan dari pemimpin parti serta kabinet.....

Paklah-Paklah...... bagaimana pula suara akar umbi pula....? kami setujukah ? Lagipun sekarang ni dah ramai juga pemimpin rendahan dan tinggian dah mula berani, mempersoalkan kewajaran proses peralihan tersebut, jadi memang wajarlah Paklah akur dengan kehendak akar umbi.....takkan hendak jadi diktator pula...?.

Paklah: Situasi politik sekarang tidak stabil, menyebabkan rakyat bosan, resah dan gelisah....kita perlu fikirkan perasaan rakyat dan bukan diri kita dan politik kita sahaja...

Cakap tidak serupa bikin...siapa yang salah rakyat ker Paklah....? Betullahlah tu ketidak stabilan ini harus segera diuruskan...caranya Paklah kena turun kemudian ganti dengan orang yang lebih berkaliber dan dipercayai rakyat.... janganlah fikirkan diri sendiri....tanyalah kepada rakyat dan ahli akar umbi..... hai..takkan tak cukup lagi dengan isyarat yang dah Tan Sri Muhyiddin beri....? suara rakyatlah tu.....

Si Datuk Zaid Ibrahim ni masa kes majlis peguam sikit pun tak bersura... diam menikus...tak faham betul .... tup-tup timbul pula, bila boss dia kena usik.....

Zaid cakap: Tan Sri Muhyiddin kena letak jawatan, sebagai menteri, kalau tidak, Paklah kena pecat beliau....

Zaid cakap memang betul tetapi tak guna akal...masa UMNO tengah bergolak sanggup dia cadangkan salah seorang menteri popular dan mempunyai reputasi tinggi malah mempunyai penyokong ramai, dipecat.... gila apa.... ( siapa Zaid ini... .kalau hendak dibandingkan Tan Sri Muhyiddin...kalau berani bertandinglah..tapi adakah yang nak calonkan...;-) )...... Lagipun Tan Sri Muhyiddin menyampaikan hasrat rakyat kepada PM ...salahkah...? mungkin Zaid beranggapan salah sebab, perkara ini diwar-warkan kepada rakyat... hai kata mahu adil...biarlah semua orang dengar biar telus...Jadi toksahlah kita dengar cakap si Zaid yang kononnya jaguh untuk kes-kes tertentu sahaja ni.... dahlah wang rakyat diberi kepada orang tanpa tahu jumlahnya, teluskah itu?.... pejuang rakyatkah anda ini....?

Saya sebenarnya bersetuju sangat... kalau ahli-ahli akar umbi diberi hak bersuara, tanpa tekanan dan ugutan dari sesiapa (ketua-ketua tulah).

Kalau menteri-menteri nak bersuarapun.... silakan... tak perlu tunggu MT..... sebab tak telus.... nanti kena pendam kat Mesyuarat MT tu pula...Tindakan Tan Sri Muhyidin memang patut, sebab la ni bila bercakap biar semua orang tahu...ialah perkara benar apa hendak sorok...dah cakap berlapik pun tak mahu dengar... la ni bak mencurahkan air pada orang tertidur....baru jaga kot...

p/s: Masa Paklah naik tren tu rasa lawak pula...macam baru tahu naik tren tu susah....apapun syabas ler......

3 comments:

ayamsabung said...

salam ramadhan bro

nampaknya si zaid tu dah panas...tadi berita dia pun dok melatah pasal ISA....nampaknya dia bukanlah pemimpin profesional..sebab dok kenen kat Muhyidin juga...Abih dia tu dok menentang polisi PakLah taknak ker letak jawatan..cakap tak serupa bikin...

dalam berita juga, MUBARAK dok kutuk Zaid padan muka dia... cakap celupar tak kena tempat...

ritaemilia said...

assalamualaikum w.b.t.

hari ini Zaid dah letak jawatan, nampaknya zaid seorang pemimpin yang lemah.

tunku said...

May Allah bless you and family.
Selamat Hari Raya
Maaf Zahir Batin

Blog Widget by LinkWithin