Malaysia Tanah Airku....

SMS Maut



Malam tadi dok saya sedang buat kerja, saya telah mendapat sms dari seorang kenalan yang bukan calang-calang orangnya, berbunyi begini :

Versi SMS:

"Kepada sume kwn2 yg dikasihi. Jikalau anda mendpt pnggilan telefon yg brnombor panjang Cnth:+62852731520946 dan nombor itu brwarna merah,dihrap2 sgt jgn diangkt dan dijwb panggilan itu.ini kerana di Indonesia skrg,sekumpulan penuntut ilmuhitam sdg menguji ilmu mereka melalui telefon.Jika sesiapa yg menjwb pngglan itu mulut akan brbuih dan akan mati slps itu.Di Indonesia sdh 9 org mati dan mlm td dipuchong 2 org mati.Ini bnr2 trjadi.Tolong sebarkan msg."

Versi bahasa melayu :

"Kepada semua kawan-kawan yang dikasihi. Jikalau anda mendapat panggilan telefon yang bernombor panjang Contoh:+62852731520946 dan nombor itu berwarna merah, diharap-harap sangat jangan diangkat dan dijawab panggilan itu. Ini adalah kerana di Indonesia sekarang ini, terdapat sekumpulan penuntut ilmu hitam dipercayai sedang menguji ilmu mereka melalui telefon. Dimaklumkan, jika sesiapa yangg menjawab panggilan itu, mulutnya akan berbuih dan akan mati selepas itu.Di Indonesia sudah 9 org mati dan malam tadi (semalam) di Puchong, 2 orang telah mati.Ini benar-benar telah terjadi. Tolong sebarkan mesej ini."

Aduhai orang kita, orang lain dah sampai ke bulan, kita masih bergelumang dengan perkara yang remeh-temeh lagi tak membawa untung. Mesej-mesej begini pun hendak dipercayai dan disebarkan, banyak sangat duit top-up kot, sampai rela menghabiskan duit tu ke benda-benda yang tak berfaedah dan diragui ketulinannya.

Dulu-dulu heboh kes orang kena kanser hati dikatakan kena busung a.k.a. santau, sampai doktor pun geleng kepala. Mungkin kes kali ini lebih canggih atau bahasa terkini, lebih "angkasa" (macam kain corak "angkasawan"), sebab menggunakan telefon bimbit sebagai pengantara. Agaknya kalau sipengantar tu pakai telefon mahal lagi canggih ada bluetooth atau 3G (takpun koman-koman ada radio FM), pasti lebih berkesan kot ilmunya.

Kalau betul hebatnya ilmu ni, pasti dah lama Israel tu kena hambat.... Presiden Bush tersungkur makan tanah.... Kan elok gunakan ilmu itu untuk membunuh tikus ker, lipas ker, anai-anai ker...kan banyak faedah nya....

Lagi satu, sekadar nak ingatkan, hanya nombor yang berwarna merah sahaja, yang terlibat dalam cerita ini. Kalau warna lain tak dilayan....heheheh - kalau telefon bimbit kita, jenis warna hitam putih, pasti kita akan terselamat... jadi elok-eloklah tukar telefon bimbit anda kepada yang tak berwarna atau pilihlah yang tidak mengeluarkan tulisan atau nombor dalam warna-warna merah...atau yang takda skrin (adaker..) ;-)

p/s: Dulu pernah juga terserempak bomoh mengubat orang pakai telefon rumah (sejenis telefon yang tidak boleh dibimbit kemana-mana dan bertali) dan kalkulator .....kalau ada permintaan boleh saya ceritakan...hihihih


1 comments:

bashirah said...

Untuk lebih memahami persoalan ini secara teknologi dan teknis, wartawan Waspada Armin Nasution berbincang-bincang dengan pakar telematika yang sudah banyak bergelut membongkar kejahatan secara teknologi, Roy Suryo. Berikut petikannya.

Apakah Anda bisa buktikan kalau ini tidak benar?
Saya siap buktikan kepada siapa pun yang meminta saya untuk membuktikannya. Atau kalau memang ada korban, silakan pertemukan dengan saya. Akan terbukti apakan SMS atau telefon masuk bisa mengakibatkan korban jiwa.
Jadi tidak benar ada orang kesurupan setelah terima SMS merah?
Kalaupun ada orang mengaku-ngaku terima SMS merah lalu kesurupan itu hanya sandiwara. Tidak benar atau mungkin saja yang menerima itu pun tidak tahu kejadiannya.
Apakah nomor awal 0866 berasal dari operator telekomunikasi di Indonesia?
0866 sebagai nomor awal belum digunakan operator di Indonesia. Dulu sempat ada 0868 dengan jaringan Byru namun itu sudah teregistrasi. Kalau 0866 belum ada di Indonesia. Jadi bagaimana bisa terjadi.
Lalu apakah di Indonesia dan dunia sudah ada orang mati gara-gara terima SMS dan telefon merah tersebut?
Itu yang tidak pernah ada. Jadi janganlah gampang sekali kita dibodohi SMS begitu. Setelah SMS merah ini saya yakin akan ada perkembangan selanjutnya. Jika SMS merah dinyatakan berasal dari infrared, nanti akan ada SMS biru lewat jaringan bluetooth. Setelah itu akan ada SMS hitam dari blackberry. Jadi isu seperti ini tidak akan pernah habis. Hanya saja cara penyebarannya sudah lebih canggih sedikit karena menggandeng teknologi yang ada dan melibatkan tokoh berpengaruh, padahal hanya menekan supaya masyarakat resah.
Kenapa masyarakat mau dibodohi SMS merah tersebut?
Sebenarnya dari dulu masyarakat sering dibodohi SMS namun anehnya masih mau percaya. Karena yang sekali ini seolah-olah dikaitkan dengan teknologi tertentu kemudian menggiring tokoh tertentu pula. Ini tidak benar.
Apakah infrared dan bluetooth yang di dalam ponsel bisa membunuh?
Dalam ponsel memang ada infrared dan bluetooth yang sudah disertifikasi namun frekuensinya dalam ukuran sangat kecil. Dulu pun kita sudah kenal laser pointer yang sangat berbahaya kemudian diadopsi ke ponsel berbentuk infrared dan bluetooth. Ini sudah disertifikasi Dirjen Postel, dan tak mungkin membahayakan. Saya fikir beredarnya SMS ini ujung-ujungnya nanti ke penipuan juga. Misalnya ada SMS masuk untuk mematikan ponsel pada jam tertentu. Nanti akan ada orang yang memanfaatkan.
Skenario yang lebih jelas bagaimana?
Modusnya ketika ponsel si A, misalnya, dimatikan ada penelefon lain yang menghubungi keluarganya kalau si A sudah tewas. Dengan begitu terjadi kekacauan karena keluarganya tak bisa cek setelah penipu menyuruh si A mematikan ponselnya.
Apa yang bisa dilakukan operator selular?
Dalam kondisi ini operator selular perlu mengirimkan pesan ke masyarakat untuk tidak percaya dengan kondisi tersebut. Tujuannya agar pelanggan tidak percaya. Jangan gara-gara SMS seperti itu kita semua sibuk dan ribut!

Pengakuan Pengirim SMS

TANJUNGUBAN - Heboh nomor ponsel yang bisa "menyantet" orang yang konon ada warga yang tewas akhirnya terkuak.

Si pengirim ternyata bukan dukun santet atau dukun ilmu hitam, tapi hanya anak baru gede (ABG) yang iseng ingin mengerjai teman-temannya.

Dari penelusuran Batam Pos, Rabu (7/5) akhirnya terkuak siapa yang pertamakali mengirim SMS yang mengatasnamakan 0866. Pengirim pertama SMS tadi yaitu ABG yang berasal dari Tanjunguban, Bintan Utara.

"Awalnya SMS ini dikirim untuk mengusili kawan-kawan saja," ucap ABG yang mengaku mengirim SMS juga kepada Batam Pos, Rabu (7/5). ABG perempuan yang namanya tak mau disebutkan menerangkan, SMS tadi dikirim saat dirinya tak ada kegiatan sehingga dirinya terkenang dengan teman-temannya. Saat teringat dengan rekannya tadi, Ia iseng-iseng mengirimkan SMS dengan nada sedikit usil.

kesimpulannya........ADUHAI...Tipahtertipu!..HEHE

Blog Widget by LinkWithin