Malaysia Tanah Airku....

April 21, 2008

Tapak yang tertinggal...


Satu pagi di Kota Damansara......

Mamak teh tarik satu, mee goreng satu.... pesan ku...sambil mencari meja kosong, lalu aku duduk di satu sudut , di sebelahnya kelihatan ada sekumpulan 5 orang sedang rancak berbual ....

Kedengaran rungutan dari meja sebelah......

"Aku dah lama tunggu bayaran cetak poster PRU, tak dapat-dapat sampai la ni...."

"Aku lagi lah bayaran untuk supply baju t-shirt masa pilihanraya tu dekat 20 ribu, tak berbayar lagi" sampuk rakan nya...

"Wah berapa banyak baju kau supply ? RM 20 ribukah atau 20 ribu helai?

"RM20 ribu"....satu tshirt RM40 aku supply 500 helai, tu pun tak mampu bayar..."

"Berapa untung kau dapat kat situ?"

"Aku untung dekat RM20 sehelai baju.... kos dia baru RM15.00" Jawab nya dengan bangga...

"Aik lagi RM 5.00, pi mana?"

"Biasalah RM5.00 komisyen si pemesan....."

"Patutlah, kau tak dapat payment..... kau dahlah jual benda murah dengan harga mahal...lepas tu siap bagi rasuah pula...., tuhan marah..."

"Apa nak buat macam tulah, dasar perniagaan era moden....."
Aku tersenyum sumbing, sambil memanggil mamak...

Mamak mari sini.. kira , jerit aku......

Berapa...?

RM4.50....Jawab mamak

Aku bangun, bayar dan terus keluar......

Tiba-tiba, terdengar suara menjerit abang..abang....

Aku menoleh, ke arah suara itu.... oh....suara dari meja sebelah tadi...

Aku tersenyum ..... sambil membuat memek muka seakan-akan tanda soal. (macam ni ?)

Bang tu tapak selipar abang tertanggal.....sambil jari nya menunding tapak selipar ku yang tertinggal.......dibawah meja...

Alamak, dengan perasaan malu, aku terus mengambil tapak selipar tersebut, sambil berkata,

Terima kasih bang, maklumlah selipar buruk, nak beli selipar baru pun tak mampu, apa nak buat payment tampal poster pun, tak dapat-dapat....!!.....kata ku, sambil bergegas keluar dari kedai mamak dengan satu pengalaman yang amat berguna.......;-)

p/s: Awas, jangan tinggalkan tapak anda, kerana anda akan mudah dikesan...

2 comments:

arsaili said...

errr....tapi kita selalu meninggalkan tapak kaki dalam kehidupan..footprint in our life

Mak Su said...

{berjalan perlahan-lahan di blog de_kerinchi supaya dia tak dapat kesan tapak maksu). CHAKK!!!!

Blog Widget by LinkWithin