Malaysia Tanah Airku....

Tunai Kepulangan



Lihat pada terjemahan Bahasa Malaysia yang tertera pada balang di atas....... agak nya, ia memberi maksud, jangan diharapkan wang tunai, akan pulang kepangkuan kita....


p/s: Bahasa Menunjukkan Bangsa......

14 comments:

mudin001 said...

Memang, bahasa menunjukkan bangsa. Agak-agaknya, orang yang meletakkan notis itu, bangsa yang mana satu ya? :)

de_kerinchi said...

Salam mudin001,

Memang dah boleh agak tok mudin.....bangsa apa yang dok tulis terjemahan tu.. :)

Mak Su said...

hark hark hark... saya selalu temui bahasa malaysia moden macam tu tatkala menonton dvd yang dibeli di pasaru malamu... hark hark hark... saya lebih kepada nak menelaah bahasanya dari nak menonton ceritanya

de_kerinchi said...

salam maksu,

hehehe...betul tu..sekarang ni banyak terjemahan siri dvd pasar malam tu...mempunyai terjemahan...yang boleh membuat kita tergelak bila membaca nya....tak lupa juga ia berjangkit kat siaran tv tempatan kita....malah kini semakin kerap.

aria ayumi said...

agaknya tukang translate tu ukan org melayu kot... huhu

de_kerinchi said...

salam aria ayumi,

Sepatutnya begitu...tak tahulah kalau yang tukang transate tu melayu..mesti ada yang tak kena..hihihi

Shumierain said...

die translate tiap satu word 2..setuju gan mak su bl nengok dvd mesti gelak kan subtitle die...
cth: PETER PARKER - PETER YG MEMAKIRKAN KERETA

kat iklan skrg ni pun, selambe jer dorg tokok tambah word kan..
cth: BARU - BAHARU

Ungku Nor said...

tu namanya direct translation..tehehe

de_kerinchi said...

salam shumeirain,

memang lawak, tapi hairan kenapa pihak bertanggung jawab seolah-olah tak nampak masalah ni....

salam kak ungku nor,

Selalunya direct translation yang jadi macam tu...transate sebutir-sebutir epas tu kasi sambung..rasanya tukang translate ni graduate dari mana ye...

Sri Kebakakat said...

Barang caplak, bahasa pun caplak lerrr... Selamat Tahun Baru 2008 !

drp:

http://srikebakat.blogspot.com
http://raymondlim88.blogspot.com
dan
http://justmeNus.blogspot.com

Mak Su said...

de_kerinchi - ada free tak? jwb tag saya. tq

tokasid said...

Salam saudara de_kerinchi:

Bila terlihat perkara seperti ini, dulu saya tertawa dan senyum kerana geli hati. Tetapi apabila sekian lama ia masih berlaku, saya rasa tidak senang hati kerana ini menunjukkan sistem pendidikan kita telah gagal untuk melahirkan rakyat yang fasih(bukan mahir) untuk berkomunikasi dalam Bahasa malaysia.

Kita tidak perlu rakyat yg pandai berpuisi atau bersajak. Kita mahu rakyat yang boleh berkomunikasi agar semua boleh memahaminya.

Tapi bila bahasa Malaysia di lacurkan begitu dan menjadi bahan ketawa, apa yang boleh kita lakukan? Tidak ada apa langsung! Itu lah hakikatnya. Dewan Bahasa hanya tinggal berretorik di dalam dewan. Ahli bahasa mungkin hanya di pustaka sahaja.

Sedih lagi menyedihkan.

kbguy said...

Ok, when you have blogroll me, let me know. I will do the same..at

http://srikebakat.blogspot.com
http://raymondlim88.blogspot.com
dan
http://justmeNus.blogspot.com

de_kerinchi said...

salam sri kebakakat,

Terima kasih ....tapi ada juga barang mewah... tapi bahasa tetap caplak....selamat tahun baru juga...


salam maksu,

Insyallah saya jawab ...




Salam saudara dr. tokasid,

Sistem pendidikan masih menunjukkan jurang yang besar dalam menjadi alat memacu intergrasi kaum...bukti, masih ramai anak-anak muda bukan dari bangsa ibunda, masih gagal menguasai bahasa kebangsaan dengan baik.. tidak dinafikan golongan bangsa bukan melayu, juga mendapat markah terbaik dan tertinggi dalam ujian bahasa melayu, tetapi peratusan nya amat kecil jika dibandingkan dengan peratusan kaum mereka di Malaysia.

Dewan bahasa...dari dahulu alasan nya ...tiada kuasa dan sekatan akta selalu menghalang mereka bertindak..dan terbaru alasan nya, ada campur tangan orang luar yang lebih pandai dan bijak... dalam hal ini sepatut nya DBP tidak tunduk pada sebarang tekanan...apatah lagi di zaman hadhari ini, dimana banyak perkara yang tak sepatut nya pun boleh disuarakan... dalam perkara "chief inpektor" tu, tak kedengaran lansung DBP , berkokok berderai-derai, mempertahanan isu kedaulatan bahasa...

Kagum dengan pendidikan masyarakat yang wujud di Kedah, Perlis,Kelantan Trengganu dan Melaka, dimana ramai bangsa bukan melayu bisa berbicara dalam bahasa melayu, malah mengikut loghat tempatan...dimana hal ini bukan sahaja dapat memupuk intergrasi nasional, tetapi memesrakan hubungan kaum...

Blog Widget by LinkWithin