Malaysia Tanah Airku....

May 14, 2007

TMNET oh TMNET

Salam sejahtera dan selamat bertemu kembali di arena blogger. Pada hari ini nampak nya seolah-olah talian internet saya sudah pulih seperti sediakala. Hampir 3 minggu talian internet saya lumpuh. Yang amat saya tidak faham ialah bagaimana pegawai teknik yang bertugas menyampaikan informasi mereka, hinggakan saya menjadi bosan dan naik angin dengan arahan-arahan membetulkan konfigerasi komputer saya yang diulang-ulang, sedangkan saya telah memberitahu mereka masalah ini adalah berpunca dari “port” milik TMNet dan bukan nya masalah komputer saya. Saya bukanlah ingin menunjuk pandai, tetapi serba sedikit saya mengetahui juga tentang komputer dan sistem rangkaian nya malah tindakan pihak TMNet langsung tidak menghantar wakil nya untuk membetulkan komputer saya, yang didakwa bermasalah itu menguatkan lagi andaian saya bahawa masalah ini berpunca dari TMNet.. Akhirnya pada hari hari Sabtu 12/05 baru pihak TMNet mengaku terdapat masalah pada server dan port mereka, melibatkan pengguna di Lembah Klang. (itupun setelah saya terpaksa meninggikan suara kerana dipaksa mengulang prosedur yang sama dan bodoh itu.)

Dan hari ini, setelah 4 nombor aduan TMnet saya miliki dan hampir berbelas kali panggilan dibuat ke TMNet baru kelihatan talian saya seakan stabil tetapi yang amat saya kesali ialah tiada panggilan pun dari pihak pegawai teknik TMNet untuk memaklumkan kepada saya tentang status aduan saya ini. Saya mengambil inisetif sendiri untuk menelefon TMNet:

Saya : Hello TMnet No aduan saya :012345 , boleh saya tahu tentang status aduan ini?

Cik TMNet : Sebentar, saya lihat dan semak aduan ini dahulu.

Setelah hampir 5 minit menunggu.

Cik TMNet : Kenapa Encik? Talian Encik ada masalah?

Soalan ini membuatkan saya naik angin, dahlah hampir berminggu-minggu saya disogokkan dengan masalah talian internet ini kemudian ditanya pula soalan “cepu emas” pula, walaubagaimanapun saya masih boleh mengawal keadaan….Dalam hati saya berbisik, “sepatutnya aku yang soal dia….”

Saya : Macamni lah, saya nak tahu status report saya, sebab tiada seorang pun pegawai teknik TMNet menghubungi saya, tentang status aduan saya ini sedangkan talian internet saya seakan-akan sudah pulih..

Cik TMNet : Encik, ikutkan status ini aduan Encik masih dibuka, tetapi mengikut kata Encik talian internet sudah pulih bukan?

Saya : Tak tahulah saya , untuk hari ini macam okey jer,

Cik TMNet : Kalau macam itu, talian Encik dah pulih dah .

Saya : Are you sure?... kes dahulu pun talian internet macam okey jer tetapi kemudian ada masalah juga.

Dengan teragak-agak kemudian…

Cik TMNet : Sebentar Encik saya tanya bahagian teknik….

menunggu sekitar 3 minit……..

Cik TMNet : Encik nampak nya talian internet itu sudah pulih.

Cepat sungguh mereka membuat andaian…..hanya berpandukan maklumbalas saya…

Saya : Kalau begitu boleh lah aduan ini ditutup, sebab saya ingin membuat permohonan rebet.

Cik TMNet : Encik hendak saya tutupkan laporan ini kah?

Sungguh menghairankan saya, kenapa harus ditanya soalan ini kepada saya?
Adakah saya ini pegawai teknik TMNet? Adakah talian internet saya benar-benar pulih?

Saya : Aikk…. kalau dah ok tutup lah, kalau ada masalah lagi nanti saya "call" kembali….Terima kasih….

Sekian sahaja episod yang menyakitkan hati untuk kali ini. Harap maklum,perbualan ini telah diringkaskan dan tidak ditokok tambah dengan cerita tambahan yang berat-berat, kalau tidak percaya boleh dengar kembali rakaman perbualan di TMNet . (Itupun kalau benar ia telah dirakamkan…heheehhe).


p/s: Maka saya pun terpaksa mengakui bahawa, buat masa ini saya masih bergantung harap kepada pembekal talian internet tunggal ini ...TMNet....Diharap talian internet saya benar-benar pulih, seiring dengan pulih nya ligamen kaki, penyakit campak dan sakit hati. Istigfar banyak-banyak.....

2 comments:

tokasid said...

Salam de_kerinchi:
Memang TMNet lembab nak mampuih.Same with me.They gave all sorts of promise but after 10 days nothing happens. Finally manage to configure tapi tak jadi.Call nombor lain and configure masih tak boleh.Next day call lagi configure lagi tak boleh cara dialing.Apa depa buat buatkan line sentiasa open dan unsecurela.Bila akunpasang router,computer lain boleh tapi yg main tak boleh pulak.
Mujur jaring dial up aku masih maintain.
You know why TMNet macam ni? Sebab takada competitor.So depa peduli apa kita tak dapat line. Billing depa tetap jalan tiap bulan.

de_kerinchi said...

Salam kembali Tokasid,

Memang benar macam Astro , TMnet tahu pengguna tiada pilihan lain maka kelebihan adalah di pihak mereka.

Semalam tepat pukul 08.22pm, saya baru menerima SMS dari TM, yang memaklumkan bahawa aduan saya telah diselesaikan.

p/s: Resam dunia, yang kuat akan bermaharajalela sehinggalah wujud pesaing nya nanti.

Blog Widget by LinkWithin