Malaysia Tanah Airku....

June 15, 2016

Ralat dalam Saman Dewan Bandaraya Kuala Lumpur

Hari ni...saya disaman oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) atas kesalahan meletak kenderaan tanpa bayaran "parking" untuk kesekian kalinya.Cuma yang membezakan keadaan saman tersebut adalah saya dapat membuktikan bahawa terdapat ralat dalam sistem saman ciptaan manusia ini.

Mesin yang baru sahaja dipasang dikawasan ini masih cantik cat nya. Dengan menggunakan kuasa solar, manakala bayaran boleh dilakukan melalui penggunaan syiling atau "Touch n Go" malah tiket tidak perlu dipamirkan di kenderaan kerana data no plat boleh di download terus ke peralatan "penyamanan" pegawai bertugas secara canggih..cukup, menyebabkan saya sebagai "anak kampungan", membuat rumusan bahawa mesin ini adalah tersangat canggih pembuatannya.

Tetapi sebagai unsur buatan manusia, ia tidak akan lari dari melakukan kesilapan."Postingan" ini tidak ingin menunding dan menyalahkan mana-mana pihak, cuma saya berkeinginan untuk berkongsi pengalaman saya ini, agar dapat menjadi panduan orang lain (sekurang-kurangnya dapat memupuk dan mengalakkan budaya suka menyimpan..."resit" bayaran") atau sekirannya pihak-pihak berkaitan sudi terbaca postingan ini dapatlah kiranya, memberi idea bagi penambahbaikan dalam  sistem-sistem kendalian tersebut agar orang awam tidak menjadi mangsa dalam pecaturan sistem-sistem ini.

Kewujudan berbagai peralatan yang memiliki sistem-sistem secanggih ini,tetap memiliki kekurangan yang akan memberi impak yang amat terkesan dikalangan pengguna awam...(bayangkan saman nya sahaja boleh mencecah RM50.00 hingga RM 100.00 mengikut kadar waktu, belum lagi risiko di "Black List" lagi..). Munkin ada berkata.."ahhh senang sahaja kalau ada bukti,  boleh terus batalkan segala saman yang berkaitan, tidak payah "dibebelkan" di media sosial..."....


Ya, mungkin..ada benarnya....tetapi selalunya orang awam mempunyai kesulitan dalam mengejar masa dan jarak, apatah lagi setiap masa dan jarak itu amat berharga sekali nilainya....  kemungkinan masa dan jarak yang terbuang atas kesilapan yang sekecil ini, adalah sangat tidak produktif dan berbaloi dan memakan berbagai kos, apatah ia lagi bukan salah sendiri........

Mesin-mesin ini biisa sahaja menimbulkan berbagai ralat yang menyesakkan fikiran antaranya, 1) Ralat masa dan tarikh boleh berlaku menyebabkan data yang dicetak pada tiket memaparkan bacaan yang tidak benar 2) Kecuaian oleh manusia yang terlepas pandang senarai nombor plat yang telah didaftar masuk kedalam mesin-mesin "penyamanan" hingga sanggup menyaman kenderaan yang tidak bersalah... ;-)

Sebelum ini saya pernah di saman walaupun , caj "parking" telah pun dibayar tetapi atas kecuaian saya resit-resit tersebut telah hilang. Ini menyebabkan saya lebih "alert", kali ini saya menyimpan resit bayaran dengan baik... ;-).  Ternyata , usaha saya tidak sia-sia, maka benarlah, saman telah dikeluarkan walaupun bayaran caj parking telah dibuat melalui mesin-mesin "solar" baru milik DBKL ini.

Saya amati masa, tarikh resit dan notis saman berkali-kali, agar saya tidak salah dan tidak menimbulkan "kemaluan" dibelakang hari...hihihhihihi...ternyata kali ini segala "eviden" semuanya adalah semata-mata benar.....

Di dalam kekusutan ini , saya merakam kan setinggi-tinggi penghargaan kepada Pihak DBKL kerana terdapatnya sistem aduan online yang dapat memudahkan saya untuk membuat aduan, tanpa perlu saya bersusah-payah pergi ke pejabat DBKL. Lalu saya telah membuat aduan secara online di Laman Web E-Aduan DBKL . Tidak sampai 15 minit aduan saya sudah ditandai dengan peringkat "perhatian" dan keesokan harinnya dengan "mode" riang, saya mendapat jawapan yang mendukacitakan..... Aduan saya telah "DITOLAK", ini merudumkan kan kecerian saya dengan serta-merta....(sabar....sabar..).

Sebenarnya aduan ini secara dasar nya bukanlah ditolak, tetapi diminta untuk merujuk ke Bahagian Kompaun DBKL, tetapi akibat pengunaan perkataan yang tidak benar yakni "DITOLAK", amatlah kelihatan tidak selesa dan dialu-alukan. Perkataan tersebut boleh melukakan dan mematahkan hati orang awam untuk meneruskan acara, menuntut hak mereka sebagai pengguna. Mungkin perkataan yang lebih sesuai adalah "UNTUK TINDAKAN" dan bukan nya "DITOLAK".

Tanpa menghiraukan "Kepatahan Hati" yang dialami oleh saya, saya terus menghubungi Bahagian Kompaun DBKL melalui aplikasi "Whatsup" (satu langkah pemodenan yang bagus oleh Pihak DBKL). Dan jawapan yang diterima adalah sila hubungi pihak pengendali swasta yang mengendalikan mesin-mesin parking.

Mujurlah mesej "Whatsup" yang dibalas oleh pihak DBKL amat melankolik dan meruntun hati dikala berpuasa.....Dengan segera saya, menurut perintah, menghubungi pihak Syarikat Citicarpark(Citycarpark) yang merupakan pengendali sistem-sistem parking DBKL di Kuala Lumpur ini. Persedian awal sebelum membuat panggilan ialah, saya merakamkan percakapan saya, agar menjadi bukti bahawa segala komunikasi adalah semata-mata benar dan tidak berbangkit dikemudian hari.... Mujur Wanita melayu yang bercakap dengan saya, bertutur secara sopan dan anggun.....nama yang empunya diri bergelar "Afika".....segala penjelasan yang diterima amat jelas dan baik..cuma ada sikit perselisihan pendapat, bila beliau mengata kemungkinan proses akan mengambil masa sebulan atau lebih.....kerana saya bimbang tempoh yang lama akan menimbulkan kemungkinan saya dikenakan tindakan lain dari pihak DBKL ( contoh : Blacklist, Kereta ditarik dll).

Walauapapun secara keseluruhannya, saya berpuashati dengan perkhidmatan yang diberi, cuma mungkin pihak yang terlibat boleh memberikan penambahbaikan perkhimatan dan tatabahasa untuk memudahkan orang awam untuk berurusan dengan agensi-agensi tersebut, tanpa "terpatah" hatinya.

P/S: Saya akan cuba untuk "update" perkembangan seterusnya nanti.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin